کرونا باعث کاهش سر و صدا و لرزش زمین

زیست آنلاین: صدای کمتر به این معنی است که زلزله شناسان می توانند حوادث کوچکتر را تشخیص دهند.

به گزارش زیست آنلاین، خیابان های شلوغ شهر اکنون خلوت هستند، ترافیک بزرگراه به حداقل رسیده است تعداد کمی از افراد را می توان در خارج از کشور پیدا کرد. به نظر می رسد اقدامات مهار شیوع ویروس در کل جهان ، کره زمین را بسیار ساکت تر کرده است که البته دانشمندان نیز متوجه آن شده اند.

زلزله شناسان در سراسر جهان صدای محیطی و لرزه ای بسیار کمتری را مشاهده می کنند. این صداها شامل ارتعاشات ناشی از اتومبیل ها، قطار ها، اتوبوس ها و افرادی که زندگی روزمره خود را دنبال می کنند می شود و در صورت عدم وجود این سر و صدا ها، پوسته بالایی زمین کمی کمتر حرکت می کند.

ابتدا توماس لکوک، زمین شناس و زلزله شناس در رصدخانه رویال بلژیک، به این پدیده اشاره کرد. به گزارش لکوک، از اواسط ماه مارس، زمانی که کشور شروع به اجرای تعطیلی مدارس و مشاغل و سایر اقدامات فاصله گذاری اجتماعی کرد، بروکسل شاهد حدود 30 تا 50 درصد کاهش سر و صدای لرزه ای در محیط است. وی گفت که این میزان سر و صدا با آنچه لرزه نگاران در روز کریسمس می بینند، برابر است.

صدای کمتر به این معنی است که زلزله شناسان می توانند حوادث کوچکتر را تشخیص دهند. کاهش صدا جلوه ویژه ای در بروکسل داشته است: لکوک و سایر زلزله شناسان قادر به شناسایی زمین لرزه های کوچکتر و سایر وقایع لرزه ای هستند که برخی از ایستگاه های لرزه نگاری در روز های عادی آن را ثبت نمی کردند.

معمولأ ایستگاه های لرزه نگاری در خارج از مناطق شهری مستقر می شوند، زیرا کاهش صدای انسان باعث می شود تا لرزش های خفیف موجود در زمین آسان تر احساس شود.

با توجه به اینکه از زمان اجرای اقدامات مهار کرونا توسط دولت، کارمندان مشغول دورکاری هستند و فعالیت های انسانی (اتومبیل، قطار، صنایع و …)، حرکات زمینی مرتبط با این فعالیتها که در فرکانس های 1-20 هرتز می باشد، بسیار کمتر شده ولی زمین همچنان در حال لرزیدن است.

اوضاع روزمره زندگی شهرها بدان معنی است که ایستگاه لرزه نگاری بروکسل نتواند تکان ها و لرزش های کوچکتر ثبت کند. در همین رابطه، زلزله شناسان قصد دارند به ایستگاه دیگری که با استفاده از لوله های مخصوص در اعماق زمین کار می کند بر فعالیت لرزه نگاری نظارت کنند . لکوک می گوید: “اما به دلیل سکوت حاکم بر شهر، برای لحظه ای، صدا تقریباً به اندازه آن پایین است.” در اقدامات مشابه، زلزله‌شناسان در شهرهای دیگر شاهد تأثیرات مشابهی هستند.

پائولا کوئلیماجر تصویری در توییتر خود منتشر کرد که نشان می دهد پس از بسته شدن مدارس و اماکن عمومی و اعلام تعطیلی در انگلستان، چگونه سروصدا در غرب لندن تحت تأثیر قرار گرفته است. وی می گوید: بررسی یک ماهه داده ها درایستگاه لرزه نگاری R091F در غرب لندن (توئیکنهام)، نشان می دهد سطح سر و صدای ایجاد شده از متوسط سال گذشته پایین تر استو این بخاطر تردد کمتر قطار ها، اتوبوس ها و اتومبیل هاست.

سلست لابدز ، دانشجوی دکترای انستیتوی فناوری کالیفرنیا نیز نمودارهایی را منتشر کرد که نشان از افت شدید سر و صدا در لس آنجلس دارد.

با این حال ، زلزله شناسان می گویند که کاهش سر و صدا نوعی یادآوری هراسناک از ویروس است که بیش از یک میلیون نفر را بیمار کرده ، ده ها هزار نفر را کشته و ریتم های عادی زندگی را متوقف کرده است.

منبع: cnn