کاهش 43 درصدی فروش خودروهای برقی در جهان

زیست آنلاین: طبق تحقیقات جدید وودمکنزی، فروش خودروهای برقی (EV) که قررا بود در سال 2019 حدود 2.2 میلیون دستگاه فروش داشته باشد، به احتمال زیاد تا پایان سال 2020 با 43٪ کاهش به 1.3 میلیون دستگاه خواهد رسید.

به گزارش زیست آنلاین، شیوع ویروس کرونا، پایین آمدن قیمت نفت و فراورده های نفتی، تأخیرهای احتمالی در خرید و رویکرد “صبر کن و بخر” ، همگی در پیش بینی این کاهش فروش نقش دارند.

تحلیل های وود مکنزی نشان می دهد که چین تا نوامبر سال 2020 تقاضای 2019 را جذب خواهد کرد، در حالی که اروپا این کار را تا ماه دسامبر انجام خواهد داد. پیش بینی می شود تقاضای سال به سال در ایالات متحده تا پایان سال 2020، 30٪ از تقاضای 2019 را کاهش دهد.

کاهش فروش خودرو برقی

بر اساس این گزارش، “در پایان ماه ژانویه، فروش کلی در چین نسبت به سال 2019 ،21٪ و در ماه فوریه 80٪ کاهش داشته است. اما این میزان فروش در جهان با 54 درصد کاهش در ژانویه، در فوریه بیش از 90 درصد کاهش داشته است. طی دو سال گذشته خودروهای برقی حدود دو درصد از فروش وسایل نقلیه در چین را تشکیل داده است.

اکثر خریداران جدید خودروهای برقی اولین باری است که از این فناوری استفاده می کنند. عدم اطمینان و ترس ناشی از شیوع بیماری جدیدکرونا، باعث شده تا مصرف کنندگان نسبت به استفاده از فناوری جدید تمایل کمتری داشته باشند. گمان بر این بود که تا زمانیکه این بیماری در چین است، مصرف کنندگان دوباره به نمایندگی های خودروهای برقی مراجعه کنند و خرید کنند.

اما برعکس، با وجود 7٪ کاهش در کل بازار، فروش خودروهای برقی در اروپا در ژانویه 121٪ افزایش داشته و روند افزایش خرید تا فوریه ادامه داشت که البته پایین تر از ماه قبل بود. در همین حال، اولین مورد ویروس کرونا تا اواخر ژانویه در منطقه گزارش نشده بود. پیش بینی می شود میزان آلودگی کرونا در اروپا و آمریکای شمالی به آوریل، تقریباً دو ماه پس از چین برسد. بنابراین، تعداد فروش ژانویه و فوریه هنوز تحت تأثیر ویروس در دو منطقه نبوده است.

رام چاندراسكاران، تحلیلگر اصلی وود مكنزی، گفت:: “اولین تعطیلی ناشی از کرونا در ایالات متحده تا 20 مارس آغاز نشده بود اما اثرات آن در فروش خودرو های برقی آغاز شده است. جنرال موتورز برای یکی از انواع شورولت خود 10،000 دلار تخفیف می دهد. علاوه بر این، برای خالی کردن انبارها و فروش خودرو های تولید شده تخفیف های بعدی نیز در راه است. اما، خودروسازان سنتی که وارد بازار خودرو های برقی می شوند در اقدامی غیرمستقیم، مدلهای آینده تولیدات خود را به جای عرضه در 12 ماه آینده، در طی چند سال آینده معرفی کرده اند.

“فورد خودرو موستانگ E خود را در نوامبر سال 2019 معرفی کرد اما به طور گسترده تا اواسط سال 2021 در دسترس نخواهد بود. فولکس واگن چندین سال است که ID.3 را تبلیغ می کند اما انتظار نمی رود فروش این مدل را تا اواخر سال جاری شروع کند. جنرال موتورز “روز خودروهای برقی” را در چهارم مارس جشن گرفت تا آمادگی خود را برای انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی اعلام کند ، اما هیچ یک از محصولات جدید آن تا اواخر سال 2021 در دسترس نخواهد بود .

وی ادامه داد: “پاسخ خودروسازان به بیماری همه گیر کرونا به تعلیق درآوردن تولیدات خود برای تمرکز بر ساخت تجهیزات پزشکی است” و این کار عرضه مدل های بیشتر به بازار را به تأخیر می اندازد.

با این حال، از دید یک مصرف کننده، اینکه منتظر این مدل ها باشیم منطقی است. از این گذشته، خرید خودرو یک سرمایه گذاری بزرگ مالی است که چندین سال طول می کشد. فروش خودرو های برقی در کوتاه مدت، احتمالاً ثابت خواهد بود در حالی که پس از پایان بیماری همه گیر کرونا، در اواخر سال افزایش تقاضا باعث افزایش فروش خواهد شد و رشد تقاضای جدید تا سال 2021 کم تر خواهد شد.

رام چاندراسكاران گفت: “با وجود تاخیرهای احتمالی در وفق یافتن مردم با خودروهای برقی، چندین شرکت خودروسازی به دلیل سیاست های دولت و تغییر نگرش در سرمایه گذاری نسبت به کاهش و به صفر رساندن کربن ابراز تمایل کرده اند. نیروی محرکه برقی سازی حمل و نقل، حرکت به سمت انرژی پاک و پایداری محیط زیست است. عدم قطعیت ناشی از جنگ قیمت نفت و فجایع حال حاضر در جهان عوامل تشدید این وضعیت خواهند بود و نه قطع کامل آن. “