کاغذ سنگی اسدآباد فصلی برای رونق اقتصاد منطقه

ایسنا/همدان پروژه تولید کاغذ از سنگ، تحولی شگرف در تولید کاغذ از طریق فناوری جدید در عصر مدرن به شمار می‌رود، طرفداران این نوع کاغذ، آن را دوستدار محیط زیست می‌دانند چرا که از یکسو باعث کاهش بسیار زیاد مصرف انرژی بوده و از سوی دیگر، آثار تخریبی کمتری بر اکوسیستم محل تولید دارد.

به‌گزارش ایسنا، در این فرآیند برخلاف کاغذهای سلولزی دیگر احتیاجی به آب، دیگ بخار، افزودن اسید، آلکیل‌ها و سفیدکننده‌ها نیست و نیازی به دفع گاز و آب ندارد و از نظر اقتصادی ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است.

کاغذ از سنگ یا کاغذ سنگی (stone paper) که با نام‌ کاغذ از کربنات کلسیم یا RMP (Rich Mineral Paper) نیز شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۳ میلادی در چرخه اقتصادی جهان جا گرفته و مواد اصلی تشکیل‌دهنده کاغذ سنگ، کربنات کلسیم بوده که ۶۰ تا ۸۰ درصد کاغذ سنگ را شامل شده و همگی از معادن کثیری که به‌طور طبیعی و فراوان در طبیعت موجود است، تأمین می‌شود.

کاغذ سنگ در دوره کوتاهی بازگشت‌پذیر به طبیعت بوده و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و همین دوستدار طبیعت بودن کاغذ سنگ موجب شده که نگرش و اقبال عمومی خاص در صنایع به این محصول معطوف شود و در حال حاضر کم نیستند مجموعه‌هایی که به‌خاطر دوستدار طبیعت بودن کاغذ سنگ، از این نوع کاغذ بهره‌وری دارند.

در طی پنج سال گذشته بحث احداث بزرگترین کارخانه کاغذ سنگی«stonepaper» کشور در شهرستان اسدآباد با توجه به‌وجود سنگها و معادن غنی این منطقه مطرح بوده که در صورت تحقق یکی از بزرگترین کارخانه‌های سنگ کاغذ کشور در این شهرستان احداث خواهد شد، اما اینکه در حال حاضر این پروژه صنعتی دوستدار محیط زیست در چه روند و مرحله‌ای قرار دارد ؟

سرمایه‌گذار واحد تولیدی کاغذ سنگی اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ‌آهک و پلی‌اتیلن در شهرک صنعتی اسدآباد، اظهار کرد: پروژه کارخانه کاغذ سنگی شهرستان شامل شش خط تولید در سه فاز بوده که سرمایه‌گذاری برای احداث خط تولیدی به اعتباری افزون‌بر شش میلیون دلار نیاز دارد و تا پایان سال فاز نخست طرح افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسین اسکویی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه کارخانه تولید کاغذ سنگی شهرستان در اجرای شش خط تولید در سه فاز دارای بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، افزود: احداث این کارخانه با ظرفیت ۲۰هزار تن در شهرستان برای ۸۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال در پی خواهد داشت.

وی سرمایه مورد نیاز برای احداث سوله و زیرساخت‌های برق و مکانیک این واحد تولیدی را افزون بر ۱۰۰میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۰ درصد برشمرد و گفت: با توجه به نیاز کشور در سال اول بهره‌برداری این کارخانه تولیدی بحث صادرات را در برنامه خود نخواهد داشت اما در سال دوم نسبت به صادرات ۳۰ درصد از تولیدات خود به سایر کشورها اقدام خواهد کرد که این امر مهم از نقش مؤثری در جلوگیری خروج ارز از کشور برخوردار خواهد بود.

تولید کاغذ از سنگ طرح سبز دوست‌دار محیط زیست است

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به احداث این کارخانه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی بدون استفاده از تسهیلات بانکی، یادآور شد: این سامانه حتی مصرف آب ندارد و به‌عنوان یک طرح سبز دوست‌دار محیط زیست مطرح است.

کیومرث سرمدی‌واله با اشاره به معادن غنی اسدآباد، تصریح کرد: راه‌اندازی کارخانه کاغذ سنگی در کنار دیگر کارخانه‌های کنستانتره و گندله از نقش مؤثری در افزایش ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و ارز آوری معادن برای شهرستان برخوردار خواهد بود، ضمن اینکه مواد اولیه مورد نیاز این طرح بدون نیاز به واردات از سایر کشورها از معادن استان همدان و از پتروشیمی‌های فعال ایران تهیه خواهد شد.

وی احداث کارخانه تولید کارتن و کاغذ سنگی در شهرستان را یک جهش و شتاب بزرگ در صنعت شهرستان برشمرد و یادآور شد: کارخانه کاغذ و کارتن‌ سازی شهرستان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی با ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی، ۶۰ میلیارد سرمایه‌گذاری ریالی در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمدی واله از ورود چندین سرمایه‌گذار جدید به شهرستان خبر داد و مطرح کرد: بستر برای صنعتی شدن شهرستان فراهم بوده و اسدآباد مهیای سرمایه‌گذاری و ایجاد طرح‌های بزرگ صنعتی است ضمن اینکه برای استقرار این سرمایه‌گذاران نیازمند افزایش زیرساخت برق شهرک صنعتی شهرستان هستیم که در همین رابطه افزایش توان برق شهرک صنعتی در دست پیگیری قرار دارد .

وی اضافه کرد: افزایش زیرساخت توان برق شرایط بسیار مناسبی را در این شهرک ایجاد می‌کند و فراهم کردن زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی موجب موفقیت هر چه بیشتر ما در توسعه اقتصادی و تبدیل منطقه برای جذب سرمایه‌گذار در شهرستان خواهد بود.

اضافه شدن ۳۰ کارگاه به شهرک صنعتی اسدآباد

مدیر شهرک صنعتی اسدآباد نیز با اشاره به مساحت ۹۲ هکتاری شهرک صنعتی شهرستان اسدآباد، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرک صنعتی اسدآباد ۱۸ کارخانه تولیدی و صنعتی زنده وجود دارد که از این تعداد سه واحد تعطیل هستند.

سجاد رضایی در ادامه با بیان اینکه در سال‌جاری حدود ۳۰ واحد کارگاهی به شهرک صنعتی شهرستان اضافه خواهد شد و زمین مورد نیاز این کارگاه‌ها به سرمایه‌گذاران تحویل داده می‌شود که این امر از نقش مؤثری در اشتغالزایی شهرستان برخوردار خواهد بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر کارخانه کاغذ در حال ساخت ، در سال‌جاری احداث چند کارخانه جدید نیز در شهرک صنعتی شهرستان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دست اقدام قرار دارد.

وی یادآور شد: با توجه به صدور مجوز بدون اتلاف وقت و سریع در شهرک صنعتی اسدآباد، بسیاری از سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در این شهرک بوده و در حال حاضر در حال رایزنی برای سرمایه‌گذاری در شهرک هستند و به همین علت اتفاقات و خبرهای خوبی در رابطه با جذب سرمایه‌گذاران جدید در شهرک صنعتی پیش رو قرار دارد.

به گزارش ایسنا،حمایت از طرح‌های صنعتی نظیر این طرح سبز دوست‌دار محیط زیست توسط مسئولین ضمن رونق چرخ اقتصادی کشور و رونق صادرات و ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار در هر منطقه از نقش مؤثری در مرتفع شدن بخشی از نیازهای کشور بدون وابستگی به سایر کشورها برخوردار خواهد بود و سالیانه از قطع بسیاری از درختان برای تولید کاغذ سلولزی و واردات چوب جلوگیری خواهد شد.