کاغذ سابلیمیشن مرغوب چه ویژگی ‌هایی دارد؟

امروزه روش‌ های متعددی جهت چاپ بر روی انواع متریال استفاده‌ شده که برخی از آن‌ها به‌ صورت دستی انجام‌ شده و برخی توسط دستگاه ‌های بسیار پیشرفته و مدرن انجام می‌گیرد.

یکی از روش‌ های مدرن در صنعت چاپ، چاپ به وسیله دستگاه سابلیمیشن است. دستگاه سابلیمیشن از اجزا و قطعاتی چون انواع دستگاه چاپ پارچه و دستگاه پرس و یا کلندر، جوهر مخصوص سابلیمیشن و کاغذ سابلیمیشن تشکیل‌ شده و هماهنگی و همکاری این اجزاء با یکدیگر سبب چاپ طرح یا لوگو بر روی انواع متریال می‌شود.

از جمله مواردی که روش سابلیمیشن جهت چاپ بر روی آن ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به انواع پارچه و منسوجات گوناگون، شیشه، سرامیک، چوب، فلز، ماگ و غیره اشاره کرد. عوامل متعددی در تعیین میزان کیفیت چاپ به وسیله دستگاه چاپ روی پارچه تاثیرگذار هستند که از یکی از این عوامل می‌توان به کاغذ سابلیمیشن اشاره کرد. کیفیت و مرغوبیت بالای کاغذ سابلیمیشن مصرفی در کیفیت چاپ نهایی بسیار تاثیرگذار بوده و اگر کاغذ ترانسفر دارای کیفیت پایینی باشد، درنهایت چاپ نهایی نیز بی‌کیفیت خواهد شد.
کاغذ سابلیمیشن چیست؟

در پاسخ به این سوال که کاغذ سابلیمیشن چیست می توان گفت کاغذ سابلیمیشن یا کاغذ ترانسفر به نوعی کاغذ چاپ گفته می‌شود که با سایر کاغذهای معمولی بسیار تفاوت داشته و در دستگاه چاپ روی پارچه استفاده می‌شود. نقشه کاغذ سابلیمیشن در دستگاه چاپ روی پارچه به این صورت است که ابتدا طرح و یا تصویر انتخابی توسط پرینتر دستگاه بر روی کاغذ سابلیمیشن چاپ‌ شده و مرکب در زمانی بسیار کوتاه بر روی کاغذ از حالت جامد به گاز (تصعید) تبدیل ‌شده و پس‌ از قرارگیری کاغذ ترانسفر بر روی متریال و پرس آن، طرح به سطح جسم منتقل شده و در صدم ثانیه مرکب از حالت گاز به جامد تبدیل و در بافت جسم مانند پارچه نفوذ کرده و طرح را با کیفیت بالا چاپ می‌نماید.
[yektanet.com]

همان‌طور که اشاره شد، مرغوبیت کاغذ سابلیمیشن در کیفیت چاپ نهایی بسیار تأثیر گذار است. از این ‌رو در ادامه به بررسی انواع خصوصیات بهترین کاغذ سابلیمیشن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های کاغذ سابلیمیشن باکیفیت

از جمله ویژگی هایی که لازم است یک کاغذ سابلیمیشن مرغوب داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضخامت

استفاده از کاغذ سابلیمیشن با گرماژ پایین با توجه به اینکه دارای قیمت پایین‌ تری است، ولی ممکن است که رطوبت از کاغذ عبور کرده و پلیت دستگاه را چسبنده کند. همچنین امکان خیس شدن کاغذ توسط مرکب وجود داشته و ممکن است کاغذ پاره شود.

از طرفی استفاده از کاغذ سابلیمیشن بسیار ضخیم نیز از عبور حرارت جلوگیری کرده و انتقال کامل طرح را به‌ درستی انجام نمی‌دهد. به‌ همین‌ جهت با توجه به تجربیات، استفاده از کاغذ سابلیمیشن در گرماژ های ۲۵ تا ۷۰ جهت چاپ بر روی متریال ‌های گوناگون بسیار مناسب است.

کوتینگ

کاغذ های سابلیمیشن دارای یک لایه کوتینگ بر سطح خود می ‌باشند و این لایه از نفوذ مرکب به پشت کاغذ جلوگیری می‌کند. اگر لایه کوتینگ بر سطح کاغذ سابلیمیشن بی‌کیفیت بوده و یا کم باشد، در هنگام چاپ جوهر به پشت کاغذ نفوذ کرده و طرح به ‌طور کامل چاپ‌ نشده و یا تار و بی‌کیفیت می‌شود. بنابراین کاغذ سابلیمیشن مرغوب دارای مقداری کوتینگ مناسب بر سطح خود بوده و این لایه امکان نفوذ مرکب به پشت کاغذ را به صفر تبدیل کرده و از پخش شدن مرکب نیز جلوگیری می‌کند.

سرعت انتقال

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ سابلیمیشن مرغوب، سرعت بالای انتقال طرح است. سرعت انتقال کاغذ به ۳ فاکتور ضخامت کاغذ، لایه کوتینگ و ضخامت کوتینگ بستگی دارد. هرچه سرعت انتقال بالاتر باشد، جوهر سریع‌تر به سطح منتقل‌ شده و به دلیل کمتر قرار گرفتن آن در مقابل حرارت، طرح به‌طور کامل منتقل می‌شود.

سرعت خشک شدن

سرعت خشک شدن در سرعت چاپگر نیز تأثیر داشته و امکان چاپ توسط دستگاه چاپ روی پارچه با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

چین‌ و چروک

کاغذ سابلیمیشن مرغوب دارای چین‌ و چروک حداقل می‌ باشد. چین‌خوردگی ‌ها در اثر رول کردن دستگاه ‌های طاقه پیچ به‌ وجود آمده و یکی از دلایل کاغذ نامرغوب می ‌باشد. چین ‌خوردگی کاغذ سابلیمیشن نامرغوب علاوه ‌بر تأثیر منفی آن در طرح چاپی، به هد دستگاه نیز آسیب می‌ رساند.

ثبات کاغذ

ثبات کاغذ سابلیمیشن یک مشخصه اصلی برای کاغذهای باکیفیت است. بنابراین بهتر است که کاغذی را که خریداری می‌نمایید در دما و رطوبت‌های گوناگون دارای پایداری و ثبات بوده و طرح‌های چاپی را با کیفیت یکسان بر روی سطح جسم چاپ نماید.

آلودگی و لکه کاغذ

وجود لکه و آلودگی در کاغذ های سابلیمیشن آن‌ها را بی‌کیفیت و نامرغوب می‌کند. وجود این لکه‌ها کیفیت چاپ را پایین آورده و می‌توانند در اثر کوتینگ کردن و یا پروسه تولید به وجود آمده باشند که شرکت ‌های تولیدکننده چینی این‌ موضوع را بسیار بی‌اهمیت جلوه داده ‌اند. بنابراین کاغذهای مرغوب دارای لکه و آلودگی‌های بسیار کمی بر سطح خود می‌باشند.

شرکت فبتاک ارائه دهنده انواع دستگاه چاپ روی پارچه و تمامی ملزومات آن بوده و یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر در صنعت چاپ است. در فبتاک هیچ حد و مرزی در پیشرفت و پیشروی در صنعت چاپ وجود نداشته و همواره سعی کرده ‌است توسط کارکنان، متخصصان و کارشناسان خود از بهترین تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز دنیا در دستگاه‌های تولیدی خود استفاده نماید.

فبتاک عنوان معتبرترین و بزرگترین واردکننده کاغذ سابلیمیشن در کشور بهترین و مرغوب ترین کاغذ و مرکب سابلیمیشن را به صنعتگران گرامی ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش فبتاک با شماره ۰۲۱۸۸۲۳۵۱۰۰ در تماس باشید.