کارخانه کاغذسازی فاروج در مرحله انتقال تجهیزات به کشور است

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تاکنون نصب سوله های کارخانه کاغذسازی فاروج انجام شده و در مرحله انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات از خارج به کشور است.

 

به گزارش روابط عمومی این سازمان، رضا فیروزه افزود: این کارخانه با ظرفیت تولید ۸۸ هزار تن انواع محصولات ساخته شده از گرانول ترکیبی بر پایه پلیمر و پودر کربنات کلیسم و ۳۰ هزار تن تولید کاغذ وارد فاز اجرایی جدید شده است.
وی افزود: همچنین اخیرا مجوز تولید یک واحد پنج هزار تنی از این نوع صنعت صادر شده است که در مرحله پیگیری و اجرا است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به شرایط استان از لحاظ معادن غنی تصریح کرد : باتوجه به وضعیت مطلوب معادن، این مهم را می طلبد که ظرفیت های تولید و سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته و استان این ظرفیت را دارد که به قطب تولید کاغذ کربنات کلسیم در کشور تبدیل شود.
فیروزه افزود: به طور مشخص با توجه به وضعیت اختصاص ارز دولتی برای واردات این کالا، تولید و صنعت توجیه اقتصادی دارد و باید صنعت چاپ را به این سمت و سوی هدایت کرد که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید در این زمینه را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۹۸ میلیون تن معادن سنگ آهن در استان شناسایی شده، گفت: گستره زیادی از این معادن مربوط به کربنات کلسیم است.
پیشتر،معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفته بود: شیوع کووید-۱۹، سبب تاخیر در اجرای طرح تولید کاغذ سنگی شهرستان فاروج شد، البته قرار است این طرح امسال به بهره‌برداری برسد.
مهیار مشایخی اظهار داشته بود: پروژه تولید کاغذ سنگی در فاروج به علت کرونا، با تاخیر در اجرا روبه رو شده است اما سرمایه گذار، فاز نخست را امسال به بهره برداری می رساند.
مشایخی گفته بود: محصولات این واحد تولیدی، گرانول ترکیبی بر پایه کربنات کلسیم  است و ظرفیت آن ۸۸ هزار تن محصول در سال بوده و امسال، تولید کاغذ سنگی، افتتاح می شود.
وی همچنین اظهار داشته بود: با آغاز بهره برداری از این واحد در سال جاری، ۴۵ هزار تن کاغذ و گرانول تولید می شود.
ماندگاری و  استحکام بالا، ضد رطوبت بودن و قابل بازیافت بودن از مهم ترین ویژگی های کاغذ سنگی است.
 در سال ۹۵ با بومی سازی این صنعت در یزد، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت نظیر کانادا، چین و تایوان پیوست.
کاغذ سنگ که با اسامی دیگری مثل کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز نامیده می شود نسل جدیدی از کاغذ است که در سال های اخیر اختراع شده است،  ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است، از خواص آن ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه ی جادویی رنگ ها بر روی آن و در نهایت برگشت پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت عنوان می شود.
 بسیاری  تولید کاغذ سنگ را  پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ و تولید آن را نیز سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط ‌زیست می‌دانند، زیراکه ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این‌رو به نظر می‌رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط‌زیست باشیم.
همچنین در فرآیند تولید کاغذ سنگ نه‌تنها از آب استفاده نمی‌شود، بلکه به خاطر سفیدبودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم در تولید آن نیست که نتیجه این کار، این خواهد بود که دیگر آلاینده‌ها به محیط ‌زیست ما اضافه نخواهند شد.