چاپ کارت شناسایی pvc با طول عمر بالا امکان‌پذیر است؟

کارت شناسایی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید نوعی کارت است که از آن به‌منظور معرفی و شناسایی افراد و تشخیص هویت استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کوآی‌کو، در عصر کنونی استفاده از کارت شناسایی به یکی از الزامات برقراری ارتباط و ارائه‌ی انواع خدمات به مشتریان تبدیل شده است. به‌گونه‌ای که اغلب مراکز، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و حتی نمایشگاه‌ها نیز جهت شناسایی و کنترل پرسنل و کارمندان خود از این کارت استفاده می‌کنند. درگذشته کارت‌های شناسایی روی کاغذ یا مقوا چاپ می‌شدند که دوام و ماندگاری زیادی نداشتند و در کوتاه‌مدت آسیب می‌دیدند و حتی پس از مدتی غیرقابل استفاده می‌شدند؛ اما امروزه کارت‌های pvc جایگزین کارت‌های کاغذی و مقوایی شده‌اند که نسبت به آن‌ها بسیار برتری دارند و مورد استقبال همگان قرارگرفته‌اند.

کارت شناسایی pvc

کارت پی‌وی‌سی نوعی کارت مقاوم و بادوام است که از پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید یا به‌اختصار pvc ساخته شده است. از مشخصات کارت‌های پی‌وی‌سی می‌توان به قابلیت انعطاف‌پذیری، ماندگاری بالا، ضد آب بودن و همچنین قابلیت هوشمند سازی اشاره کرد. لازم به ذکر است که وجود چنین مزایایی اغلب مدیران سازمان‌ها و مراکز را به چاپ کارت شناسایی pvc ترغیب می‌کند. کارت‌های پی‌وی‌سی در انواع گوناگونی وجود دارند اما به‌صورت کلی می‌توان آن‌ها را در دودسته کارت pvc ساده و کارت pvc هوشمند قرار داد که هر یک را می‌توان بنا به نوع کاربری کارت شناسایی مورداستفاده قرارداد. چاپ کارت شناسایی ساده فقط برای مشاهده اطلاعات افراد و شناسایی آن‌ها به کار می‌رود درصورتی که چاپ کارت شناسایی هوشمند برای نیازهای مختلفی انجام می‌گیرد. کارت شناسایی هوشمند نیز در انواع گوناگونی وجود دارد که هر کدام ساختار و عملکرد متفاوتی دارند.

انواع کارت شناسایی هوشمند

کارت شناسایی مگنت:

این دسته از کارت‌های پی‌وی‌سی مشابه کارت‌های بانکی هستند و در پشت آن‌ها یک نوار مغناطیسی تعبیه شده است که می‌توان اطلاعات را روی آن ذخیره کرد. برای خواندن اطلاعات ذخیره‌شده روی کارت‌ها باید از دستگاه کارت‌خوان استفاده کرد. کارت مغناطیسی نوعی کارت تماسی است که جهت ارتباط با ریدر باید به‌صورت مستقیم با آن در تماس باشد. لازم به ذکر است که جهت خواندن داده‌های ذخیره‌شده روی نوار مگنت کارت شناسایی مغناطیسی می‌بایست از ریدر کارت مگنت استفاده کرد.

کارت شناسایی pvc مایفر:

کارت پی‌وی‌سی مایفر نیز از انواع کارت‌های هوشمند محسوب می‌شود که از نوع غیر تماسی بوده و به یک تراشه یا جیپ مجهز شده است. این تراشه قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها را دارد و می‌توان اطلاعات امنیتی و مهم نظیر رمز عبور را در آن ذخیره کرد. همچنین برای خواندن این اطلاعات نیز می‌بایست از ریدر مایفر استفاده کرد.

چاپ کارت شناسایی pvc

چاپ کارت شناسایی به دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال صورت می‌گیرد.

چاپ افست کارت شناسایی pvc:

چاپ افست زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرح کارت ثابت و تیراژ کارت‌ها بالا باشد. این نوع چاپ کیفیت و ماندگاری بالایی دارد و هزینه چاپ کارت شناسایی با استفاده از آن بسیار پایین است که از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه می‌باشد.

چاپ دیجیتال کارت شناسایی pvc:

چاپ دیجیتال معمولاً زمانی انتخاب می‌شود که کارت‌ها دارای اطلاعات متغیر باشند و تیراژ آن‌ها پایین باشد. هزینه این روش نسبت به چاپ افست بیشتر است ولی با سرعت بالاتری نسبت به آن انجام می‌گیرد. این نوع چاپ خود به دو روش صورت می‌گیرد که در ادامه بیان شده است. جهت چاپ کارت شناسایی می‌بایست از دستگاه‌های چاپ کارت pvc استفاده شود. این چاپگرها مختص چاپ کارت هستند و از لوازم مصرفی خاصی مانند ریبون پرینتر برای این منظور استفاده می‌کنند. کارت پرینترها در انواع و برندهای مختلفی وجود دارند و هر یک قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و روش‌های چاپ متفاوتی دارند.

روش‌های چاپ کارت شناسایی pvc دیجیتال

چاپ کارت شناسایی به روش مستقیم: در این روش رنگ ریبون به‌صورت مستقیم روی سطح کارت درج می‌شود و چاپ کارت شناسایی انجام می‌گیرد. این روش ماندگاری کمی دارد و ممکن است با گذشت زمان، آثار چاپی کمرنگ یا حتی پاک شود.

چاپ کارت شناسایی به روش غیرمستقیم: در روش چاپ کارت شناسایی پی‌وی‌سی با استفاده از تکنولوژی غیرمستقیم همزمان با انتقال رنگ روی کارت یک‌لایه لمینت براق روی چاپ زده می‌شود تا رنگ تثبیت شود. این روش از ماندگاری و طول عمر بالاتری نسبت به چاپ مستقیم برخوردار است.

نکات طراحی کارت شناسایی برای چاپ روی کارت pvc

طراحی کارت شناسایی می‌تواند توسط خود سازمان و یا طراحان حرفه‌ای صورت گیرد. در هرصورت بدان جهت که طرح کارت شناسایی معرف هر مجموعه می‌باشد بهتر است نکاتی را حین طراحی کارت‌ها رعایت کرد تا علاوه بر خاص بودن کارت، جلوه ویژه‌ای به مجموعه ببخشد. معمولاً در هنگام طراحی کارت شناسایی از نام و لوگو و رنگ‌سازمانی شرکت استفاده می‌شود تا به‌نوعی برای مجموعه برند سازی شود. دیگر اطلاعاتی که می‌بایست روی کارت‌ها لحاظ شود؛ نام و نام خانوادگی، کد پرسنلی، سمت فرد و عکس پرسنلی می‌باشد. درصورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتر روی کارت‌ها درج کنید می‌توانید کارت‌ها را دورو طراحی و چاپ کنید.

– فونت‌ها و سایزهایی که برای درج اطلاعات روی کارت انتخاب می‌کنید، واضح و خوانا باشد.

– طراحی کارت را در نرم‌افزارهای حرفه‌ای نظیر کورل و فتوشاپ انجام دهید.

– از عکس پرسنلی واضح و باکیفیت برای کارت استفاده کنید که قابل شناسایی باشد.

– اندازه استاندارد طرح کارت پی‌وی‌سی ۵.۷*۸.۹ سانتیمتر است.

– رزولوشن را روی dpi۳۰۰ تنظیم کنید.

– مد رنگی را RGB تعریف کنید.

– ۴میلی‌متر از هر طرف کارت در برش و پانچ حذف می‌شود؛ بنابراین بهتر است در این فاصله لوگو و یا نوشته‌ای قرار نگیرد.

-طرح خود را بصورت لایه باز و یا با فرمت png خروجی بگیرید.

موارد استفاده کارت شناسایی

یکی از موارد استفاده کارت شناسایی، احراز هویت و شناسایی افراد است که چنین ساختاری معمولاً در سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس مشاهده می‌شود. در این موارد کارت شناسایی در غالب کارت دانش‌آموزی، کارت دانشجویی و کارت پرسنلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای کارت شناسایی می‌توان به مدیریت و کنترل تردد اشاره کرد. برای این منظور از کارت تردد، کارت پارکینگ و کارت حضور و غیاب به‌عنوان کارت شناسایی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده کارت شناسایی ورود به مکان‌های خاص مانند کتابخانه‌ها یا همایش‌ها و سمینارهاست. در چنین مواردی می‌توان از کارت عضویت، کارت خبرنگاری و یا کارت همایش به‌عنوان کارت شناسایی استفاده کرد.

شرکت کوآی‌کو (coico.ir) متخصص در حوزه چاپ کارت pvc است. به‌واسطه تجربه‌ای که طی سال‌ها کار به آن رسیده؛ کارت‌های شناسایی پی‌وی‌سی چاپ می‌کند که نوشته‌هایش کمرنگ و پاک نمی‌شوند. اگر با ناخن یا شیء دیگر روی نوشته‌های کارت‌های چاپی شرکت کوآی‌کو را بخراشید چاپ آن پاک نمی‌شود. در اثر ضربه و تماس با سایر وسایل هیچ آسیبی به کارت نمی‌رسد.