پای چین به بازار طلا نیز کشیده شد/ فلز زرد رکورد ۸ ماهه را شکست

طلا به عنوان یک سرمایه گذاری در ماه های اخیر برنده بوده است.

نگار علی- در اوایل نوامبر، قیمت فلز زرد زیر ۱۶۵۰ دلار در هر اونس بود. امروز، همان اونس طلا به حدود ۱۸۸۰ دلار آمریکا رسیده‌است. این یک سود نزدیک به ۱۴٪ در کمتر از دو ماه است.
بیشتر بخوانید:
سیگنال بودجه به بازار ارز/ دلار وارد چه فاز قیمتی می‌شود؟
نگاه خیره بازار نفت به تصمیمات فدرال رزرو/ بازگشت چین به بازار، طلای سیاه را گران می‌کند

این نسبت در برابر سهام ASX بسیار خوب به نظر می رسد، زیرا شاخص S&P/ASX ۲۰۰ (ASX: XJO) در مدت مشابه «فقط» حدود ۴ درصد افزایش یافته است.

قیمت بالای ۱۸۸۰ دلار آمریکا گرانترین طلای است که از ماه می سال گذشته تاکنون با آن مبادله شده است و این فلز گرانبها را به بالاترین سطح در ۸ ماه گذشته تبدیل کرده است.

در حالی که طلا به ویژه در دو ماه گذشته عملکرد خوبی داشته است، استخراج کنندگان طلای ASX نیز از این دستاوردها بهره برده اند. فقط سهام Northern Star Resources Ltd (ASX: NST) را در نظر بگیرید. آنها در ابتدای نوامبر بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته اند.

ما شاهد یک داستان مشابه با قیمت سهام Newcrest Mining Ltd (ASX: NCM) و Gold Road Resources Ltd (ASX: GOR) هستیم. ETF متنوع VanEck Gold Miners (ASX: GDX) نیز از ۳ نوامبر تقریباً ۲۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش اخیر قیمت طلا می‌تواند با بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، به‌ویژه بانک مردمی چین ارتباط داشته باشد و به طور چشمگیری موجب افزایش ذخایر شمش طلا شود.

بنابراین پس از این عملکرد درخشان در پایان سال ۲۰۲۲، آینده طلا چیست؟ آیا سال ۲۰۲۳ حتی برای قیمت طلا بهتر خواهد بود؟

طلا یک دارایی نسبتا منحصر به فرد است. تقاضای بالاتر برای این فلز گرانبها اغلب به ترس از ثبات اقتصادی، تنش های ژئوپلیتیکی و ترس از تورم نسبت داده می شود.

به این ترتیب، طلا اغلب به عنوان یک دارایی دفاعی یا پوششی در نظر گرفته می شود. این عوامل به خوبی می تواند بر قیمت فلزات زرد در سال جاری تأثیر بگذارد.

و اگر بانک های مرکزی به افزایش اشتهای خود برای شمش ادامه دهند، این می تواند قیمت طلا را نیز بالا نگه دارد.

با این حال، یکی از کارشناسان ASX که فکر نمی‌کند طلا فضای زیادی برای پیشرفت دارد، RBC Capital Markets است.

RBC به تازگی هدف قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ خود را با ۱ درصد افزایش به ۱۷۳۵ دلار آمریکا رسانده است که بسیار کمتر از قیمت فعلی ۱۸۸۰ دلار آمریکا است.

RBC همچنین پیش بینی می کند که طلا تا سال ۲۰۲۴ به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و در افق بلندمدت به ۱۶۰۰ دلار کاهش می یابد.

احتمالاً دقیقاً آن چیزی نیست که سرمایه‌گذاران طلا دوست دارند بشنوند. اما ما باید منتظر بمانیم و ببینیم واقعاً چه چیزی برای طلا در آینده در انتظار است.