هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری صادرات محصولات شیرینی و شکلات

دبیر میز شیرینی، شکلات و فرآورده های غلات، صنعت شیرینی و شکلات را به عنوان یکی از صنایع با ارزش افزوده بالا عنوان کرد که در صورت رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه صادرات آن، از جمله تأمین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز، هدف بیش از یک میلیارد دلار صادرات را در سال 98 محقق می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، غلامرضا سبزعلی، در خصوص صادرات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات در 11 ماهه سال 97 گفت: با رشد استاندارد، کیفیت، تنوع تولید واهمیت به ذائقه مشتری در این صنعت شاهد رشد قابل ملاحظه تقاضای خرید این محصول در طول 11 ماهه سال گذشته بودیم.

وی افزود: محصولات این صنعت، علاوه بر تامین نیاز داخلی، 678 میلیون دلار از لحاظ ارزشی و 448 هزارتن از لحاظ وزنی صادرات داشته است که در مقایسه با سال قبل، نشان‌دهنده 13 درصد افزایش ارزشی است.

سبزعلی از عمده بازارهای هدف صادراتی این محصولات کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر را نام برد و اظهار داشت: کشور عراق به‌عنوان اولین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که طی 11 ماهه سال گذشته این محصولات به ارزش 375میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است.

دبیر میز شیرینی، شکلات و فرآورده های غلات گفت: سهم افغانستان، به عنوان دومین کشور هدف صادراتی، از واردات شیرینی و شکلات ایران 134 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای ITC، صنعت شیرینی و شکلات ایران توانسته در حال حاضر به بیش از 80 کشور جهان صادرات داشته باشد و رتبه 30 جهانی را در صادرات این محصول به خود اختصاص بدهد.

گفتنی است، میزان صادرات شیرینی سوهان طی 11 ماهه سال جاری از لحاظ ارزشی به بیش از 1 میلیون دلار رسیده و مهمترین کشورهای هدف آن عراق، امارات، لبنان، قطر، هلند، سوئد و آمریکا است.