نیروگاه مجازی راه حل مشکل تاثیر تغییرات جوی بر منابع تجدیدپذیر

زیست آنلاین: فناوری نیروگاه مجازی با تأمین برق از منابع تجدیدپذیر حتی در مواقعی که خورشید تابش ندارد و وزش باد وجود ندارد، می تواند به رفع بحران آب و هوا کمک کند.

به گزارش زیست آنلاین، پروفسور “فیل تیلور”، استاد دانشگاه نیوکاسل و متخصص سیستم های انرژی می گوید: “اگر نمی توانید به انرژی های تجدیدپذیر و فن آوری های دیگر متکی باشید تا بتوانید انرژی مورد نیاز خود را به روشی قابل کنترل تأمین کنید، بنابراین همیشه باید از نیروگاه های سوخت فسیلی استفاده کنید تا بتوانید موارد پیش بینی نشده را جبران کنید. نیروگاه های معمول می توانند نوسانات تقاضا و عرضه را با سوزاندن زغال سنگ بیشتر مدیریت کنند. اما منابع انرژی پاک مانند مزارع بادی و نیروگاه های خورشیدی به وضعیت آب و هوا بستگی دارند و بنابراین کنترل آنها بسیار دشوار است.”
نیروگاه های مجازی سعی می کنند با اتصال به منابع مختلف تولید و ذخیره انرژی تجدیدپذیر، این مشکل را حل کنند. با جمع آوری این منابع، مهندسان می توانند رفتار آنها را مانند یک نیروگاه معمولی کنند.
به عنوان مثال، یک نیروگاه مجازی ممکن است به 10 مزرعه بادی در نقاط مختلف متصل شود تا تغییرات در خروجی هر یک از آنها را تنظیم کند. همچنین این نیروگاه می تواند شامل اجزا ذخیره انرژی نیز باشد، به گونه ای که اگر تولید مزارع بادی بیشتر از تقاضا شود، مجموعه باتری ها یتوانند شارژ شوند. بنابراین در آینده در صورت لزوم می توانند انرژی مورد نیاز بیشتری را تامین کنند. همچنین سایر ویژگی هایی که مصرف کنندگان را به بهینه سازی مصرف انرژی خود ترغیب می کنند نیز می توانند در آن گنجانده شود.
تیلور می گوید با کنترل همه این موارد به صورت هماهنگ، نیروگاه های مجازی می توانند مانند نیروگاه های معمولی به نظر برسند.
شرکت نروژی Statkraft از سال 2011 یکی از بزرگترین تأسیسات تولید برق در اروپا را از این طریق اداره می کند.
نیروگاه مجازی در آلمان، ظرفیت بیش از 12 هزار مگاوات دارد و می تواند برق 5 میلیون خانه را تأمین کند.
این مرکز از یک بستر هوش مصنوعی مبتنی بر ابر (cloud-based) برای اتصال بیش از 1500 نیروگاه بادی، خورشیدی و برق آبی در اروپا با امکانات تولید و ذخیره سازی انرژی، مانند باتری ها استفاده می کند. به عنوان مثال مجموعه باتری ها در اسپانیا می توانند به یک نیروگاه بادی در آلمان متصل شوند.
به گفته مسئولین طرح، با توجه به بزرگی و اهمیت این نیروگاه های مجازی و احتمال حملات سایبری، این شرکت سرمایه گذاری عظیمی برای تامین امنیت سایبری این نیروگاه کرده است.

منبع: cnn