نگرانی از حذف معافیت گمرکی ماشین‌های زیر ۱۰ سال ساخت

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از حذف معافیت عوارض گمرکی و مالیات از واردات خطوط تولیدی صنعت چاپ و بسته‌بندی که سال ساخت آن پایین‌تر از سال ۲۰۱۰ باشد، خبر داد و از این تصمیم ابراز نگرانی کرد.

بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به دستور اخیر رییس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت درباره ممنوعیت واردات و معافیت گمرکی ماشین‌آلات چاپ و صحافی زیر ۱۰ سال به کشور گفت: افرادی که این تصمیم را گرفته‌اند، اشراف کافی نسبت به صنعت چاپ و بسته‌بندی ندارند و اهمیت آن‌ را به‌خوبی درک نکرده‌اند.

وی افزود:‌ تمام صنایع تولیدی و مولد کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی شامل نشر و مطبوعات، غذایی و بهداشتی برای تکمیل فرایند تولید و عرضه آن در بازار داخلی و صادراتی مستقیما به تولیدات صنایع چاپ وابسته‌اند.

عابدین با بیان اینکه به‌روزرسانی و تجهیز واحدهای چاپی با ماشین‌آلاتی که تکنولوژی کارآمد داشته باشند همواره ضروری است، عنوان کرد: برای حضور در بازارهای بین‌المللی و فروش بهتر کالاها با بسته‌بندی مناسب و باکیفیت، همچنین افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی، صنعت چاپ کشور باید از تجهیزات مدرن برخوردار باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر چاپ و بسته‌بندی جذاب و زیبای کالاهای مختلف فرهنگی و سایر اقلام گفت: این موضوع موجب می‌شود که جنس ایرانی بتواند با اجناس وارداتی رقابت کند و در این میان، ضروری است که چاپخانه‌ها را با حداقل نیازشان از ماشین‌آلات کارآمد تجهیز کنیم.

نمی‌توان به چاپخانه‌داری که دستگاه مدل سال ۱۹۸۰ دارد و می‌خواهد ماشین خود را ارتقا داده بر اساس سرمایه‌اش می‌تواند ماشین مدل سال ۱۹۹۴ را خریداری کند بگویید حق نداری خود را ارتقا دهی و فقط باید ماشین ده سال اخیر را خریداری کنی باشد حذف کرده‌اند و به‌نوعی می‌خواهند واردات ماشین‌آلات زیر سال ۲۰۱۰ را نیز حذف کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ تاکید کرد: این مساله با قانون تجارت نیز مغایرت دارد؛ زیرا نمی‌توان به چاپخانه‌داری که دستگاه مدل سال ۱۹۸۰ دارد و می‌خواهد ماشین خود را ارتقا داده بر اساس سرمایه‌اش می‌تواند ماشین مدل سال ۱۹۹۴ را خریداری کند، بگویید حق نداری دستگاه‌های خود را ارتقا دهی و فقط باید ماشین ده سال اخیر را خریداری کنی.

فروش خانه برای یک دستگاه چاپ
وی با بیان اینکه با این تصمیم چاپخانه‌دار مجبور است یا چاپخانه خود را تعطیل کند یا اینکه مغازه و خانه‌اش را بفروشد، توضیح داد: قیمت ماشین‌ چهار رنگ به بالای نو در صنعت چاپ از یک تا چندده میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است و از آنجای که سرمایه‌گذاری در خرید ماشین‌آلات متناسب با نیاز چاپخانه‌ها است و ممکن است یک چاپخانه‌دار با ماشین یک میلیون یورویی نیاز مجموعه‌اش برطرف شود و یک چاپخانه‌دار دیگر ماشین 10 میلیون یورویی نیاز داشته باشد.

عابدین با بیان اینکه اکنون کشور ما در چند جناح با جنگ نابرابر اقتصادی روبه‌رو است، گفت: از سوی دیگر بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات بلندمدت و ارزان‌قیمت به چاپخانه‌دارانی که قصد واردات ماشین‌های جدید دارند اعطا کنند و ارز دولتی کافی نیز وجود ندارد تا بخواهیم با استفاده از آن ماشین‌ خریداری کنیم.

وی یادآور شد: با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم اگر فردی بخواهد ماشین یک میلیون یورویی چهاررنگ خیلی ساده خریداری کند با نرخ ارز امروز باید حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه کند، اما آیا چنین سرمایه‌ها و نقدینگی در صنعت چاپ ما برای به‌روزرسانی وجود دارد؟

عابدین درباره معضل دیگر خرید ماشین‌های جدید ده سال اخیر نیز گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه اگر هم فردی ماشینی از یک برند مطرح اروپایی خریداری کند و بورد الکترونیکی یا قطعه دیگری از آن خراب شد، با توجه به تحریم‌ها چگونه باید آن قطعه را تامین کند تا دستگاه‌ و سرمایه چند میلیاردی‌اش بی‌استفاده باقی نماند.

وی با بیان اینکه با این تصمیم حجم زیادی از مشکلات و آسیب‌های جدی به صنعت چاپ کشور تحمیل می‌شود، عنوان کرد: از سوی دیگر ما برای ماشین‌آلات پیشرفته صنعت چاپ؛ به‌خصوص در بخش افست و سپس در هلیوگراور و فلکسو، تولید داخلی نداریم و کشورهای محدودی مثل آلمان، ایتالیا و ژاپن نیاز اغلب کشورهای دنیا در این بخش‌ها را تامین می‌کنند.

تحمیل شرایط سخت به چاپخانه‌ها
عابدین همچنین درباره کارکردهای ماشین‌های چاپ سال‌های مختلف یادآور شد: ماشین‌ چاپ مدل ۲۰۰۷ با مدل ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۲ تفاوت زیادی از نظر ساختار ندارد و اگر ماشین ۲۰۰۷ کارکرد پایینی داشته باشد و از نظر فنی سالم باشد همان کار ماشین ۲۰۱۲ را می‌کند و با نگاهی به این موضوعات شاهد هستیم که این تصمیم نه‌تنها هیچ مزیت اقتصادی برای کشور به همراه ندارد بلکه موجب ایجاد موانع عدیده در محیط کسب و کار چاپخانه‌ها و صنایع وابسته به آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در زمانی که شرایط سخت اقتصادی واحدهای تولیدی و چاپخانه‌های ما را در معرض تعطیلی کشانده است مسلما تحمیل چنین هزینه‌هایی به تولیدکنندگان در تضاد با فرمایشات مقام معظم رهبری و جهش تولید خواهد بود.

عابدین با ارایه پیشنهاد در صورت عملی شدن این دستورالعمل گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که وزارت صمت به حذف معافیت گمرکی و مالیاتی و ممنوعیت ورود ماشین‌های زیر ده سال اصرار دارد، باید شرایط بهتر را برای چاپخانه‌داران فراهم کند.

وی در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال دولت تسهیلات حداقل دو میلیون یورویی برای هر واحد چاپی با اقساط حداقل پنج ساله و سود دو درصد همان‌گونه که کشورهای توسعه‌یافته کار می کنند فراهم کند، از سوی دیگر همانند کشورهای توسعه‌یافته معافیت مالیاتی پنج ساله برای سرمایه‌گذاری در خطوط تولیدی نو ایجاد کند.

به گفته عابدین، وزارت صمت باید بتواند در صورت تحقق ابن موضوع برای خرید ماشین‌آلات نو و تامین قطعات یدکی و خدمات مورد نیاز چاپخانه‌ها تحریم‌های ظالمانه علیه کشور را لغو کند تا چاپخانه‌دار بعدا بتواند بر اساس سرمایه‌گذاری ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی اگر به قطعه نیاز داشت به‌راحتی کار خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه چاپخانه‌داران اکنون با کاهش سفارش روبه‌رو هستند، گفت: این موضوع در حالی است که هزینه‌ها از سال گذشته چند برابر شده اما چون تقاضا برای تولید کار به دلیل شیوع بیماری کرونا نیست، نمی‌توام سفارشات را به میزان هزینه‌ها قیمت‌گذاری کرد چون مشتری پول پرداخت آن را ندارد و در این صورت چاپخانه‌دار سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی خود را با چه اجرت کاری می‌خواهد توجیه کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با طرح این موضوع که چاپخانه‌داران در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارند، افزود:هزینه‌های تامین مواد اولیه طی ماه‌های اخیر چند برابر شده در حالی که تقاضا و سفارش چندین برابر کاهش یافته است. در چنین شرایطی چاپخانه‌ها تلاش می‌کنند نیروی متخصص و کارآمد خود را با توجه به این هزینه‌ها حفظ کنند.

وی یادآور شد: به‌نظرم با فراگیر شدن بیماری کووید ۱۹ مسوولان دولتی باید در راستای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان اقدام کنند نه اینکه در مقابل شرایط را سخت‌ کرده، قوانین دست و پاگیر وضع کنند و هزینه‌های گزاف به تولیدکننده تحمیل کنند.

چاپخانه‌دار به اجبار ماشین دست دوم می‌خرد
عابدین با طرح این سوال که این تصمیم چه دردی از کشور درمان می کند، صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: اگر اینکار را انجام دهیم باید فقط به چند نفر که ماشین مدل بالا دارند بگوییم کار کنید و هر کس ماشین مدل بالا ندارد و توان اقتصادی ضعیف‌تری دارد بگوییم شما باید تعطیل کند و با این اقدام به جای اشتغال‌زایی اشتغال‌زدایی کرده، کارگران را بیکار می‌کنیم و رقابت بین چاپخانه‌های باسابقه را از بین می‌بریم.

وی با بیان اینکه تا وقتی که اقتصاد کشور به شرایط عادی برنگردد و دولت نتواند تسهیلات مالی مناسب در اختیار ما بگذارد این مسایل مخل محیط کسب و کار است، گفت: نباید فراموش کرد که تا امروز ثبت سفارش ماشین‌های زیادی از سوی شرکت‌ها انجام شده است و دستگاه‌های زیادی هم در گمرک باقی مانده، همچنین ماشین‌های زیادی در راه است و این تصمیم به افرادی که پیش‌پرداخت واریز کرده‌اند و تعهدات مالی دارند ضررهای مالی زیادی وارد می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چاپخانه‌داران همه دوست دارند که ماشین‌های نو و جدید بیاورند اما شرایط مالی و نقدینگی این کار را ندارند و به ناچار دنبال ماشین دست دوم می‌روند تا چاپخانه‌های خود را سرپا نگه‌دارند.

عابدین تاکید کرد:‌ امروز ما با کشورهای منطقه به سختی در حال رقابت هستیم، به عنوان مثال با کشور امارات که جمعیتش یک دهم جمعیت ما است اما درآمد صنعت چاپش از ما بیشتر است چگونه باید رقابت داشته باشیم؟ این در حالی است که برای تولیدکننده در این کشور وام یک درصد با قسط ده ساله برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.