موضوعات ناتمام علم و محیط زیست در سال 2019   

زیست آنلاین: امسال، میلیون ها نفر در سراسر جهان به تجمعات اعتراضی پیوستند تا وضعیت اضطراری کره زمین را برجسته کنند. اما آیا سال 2019 سالی بوده که بحث و گفتگو به اقدام در مورد بحران آب و هوا منجر شود؟

به گزارش زیست آنلاین، در سال 2019 ، واکنش به بحران آب و هوا سبب شکلگیری جنبشهای اعتراضی با الهام از گرتا تونبرگ، فعال سوئدی شد. میلیون ها نفر در طول سال در اعتراضات گسترده در کشورهایی نظیر استرالیا، اوگاندا، کلمبیا، ژاپن، آلمان و انگلیس شرکت کردند.

گرتا مصاحبه ای با خبرنگار ارشد محیط زیست جاستین رولات، هنگام قایقرانی( به جای پرواز ) به سمت نشست اقلیمی سازمان ملل در نیویورک انجام داد. او گفت: “احساس می کردم تنها کسی هستم که به بحران آب و هوا و محیط زیست اهمیت می دهم و این باعث می شد اما پس از مدتی فهمیدم در این مبارزه تنها نیستم. ”

نشست امسال سازمان ملل متحد ( COP25 ) به توافقاتی ختم شد که بسیاری از آنها ناامید کننده توصیف شده اند. این بدان معنی است که هم اکنون سؤالات وچالش های فراوانی در رابطه با COP26 در سال 2020 در گلاسکو بریتانیا وجود دارد.

برخی از موضوعات قابل بحث در نشست 2020 عبارتند از:
زمین و اقیانوسها را در معرض تهدید جدی قرار دارد

اسناد منتشر شده از IPCC  (هیئت بین دولتی برای تغییرات آب و هوایی) هشدار داد که برای جلوگیری از رخداد فاجعه آب و هوایی، باید از سوء استفاده از زمین جلوگیری کنیم. گزارش دوم، درمورد اقیانوسها و یخهای بزرگ جهان، به تفصیل درباره چگونگی افزایش سطح آب در اثر ذوب شدن یخ ها و جابجایی گونه های جانوری می پردازد.
ذوب یخهای گرینلند رکورد زد

در ماه سپتامبر، سر دیوید کینگ ، دانشمند ارشد سابق انگلیس اظهار داشت که از سرعت سریعتر از حد انتظار تغییرات ناشی از آب و هوا وحشت دارد. به گفته وی یکی از تکان دهنده ترین نمونه های زیست محیطی امسال مطمئناً رکورد ذوب یخ در گرینلند بود.
ماده ای نا آشنا که زمین را به شدت گرم میکند

تابلوهای برق در سراسر جهان اغلب از هگزافلوئورید گوگرد (SF6) برای جلوگیری از آتش سوزی استفاده می کنند. این ماده که به عنوان قدرتمندترین گاز گلخانه ای توسط متخصصین شناخته شده است، می تواند نقش مهمی در بحث و گفتگو در مورد تغییرات آب و هوا ایفا کند.

میزان استفاده از این ماده با رونق انرژی های سبز در حال افزایش است. گازی ارزان و غیر قابل اشتعال که برای جلوگیری از اتصال کوتاه و آتش سوزی در سوئیچ های برقی و مدارهای متفرقه استفاده می شود. با رونق توربین های بادی در سراسر جهان، اکثریت قریب به اتفاق از SF6 استفاده می کنند.

منبع : bbc