مهم‌ترین نیاز بازار کاغذ ثبات است/نیاز همه ناشران مورد توجه باشد

مدیر انتشارات صابرین، ثبات را مهم‌ترین نیاز بازار کاغذ کشور می‌داند و می‌گوید برای واردات این‌کالا، باید نیاز همه ناشران به همه گونه‌های کاغذ مد نظر باشد نه نیاز به نوع خاصی از کاغذ.

محمدرضا توکل صدیقی مدیر انتشارات صابرین در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ درباره بازار کاغذ گفت: اولین‌نکته‌ای که در این‌باره وجود دارد، این است که ما ناشران به ثبات در کسب‌وکارمان نیاز داریم. اگر قرار باشد قیمت کاغذ، بندی ۲۵۰ هزار تومان باشد، باشد. اما همیشه باشد. اگر قرار است بندی ۵۰۰ هزار تومان باشد، باشد اما همیشگی باشد. درست است که بندی ۵۰۰ هزار تومان به ما ناشران در مقطعی فشار می‌آورد اما اگر ثبات داشته باشد، بهتر از بی‌ثباتی و تغییر مداوم است.

وی افزود: قیمت کاغذ در سال ۹۹ بالا رفت چون دولت، منابعش را تامین نکرده بود. این‌بازار باید ثباتی داشته باشد تا وزارت ارشاد بتواند نقش محوری خود را در آن بازی کند. اگر بناست برای واردات کاغذ از ارز نیمایی استفاده شود، باید همیشه استفاده شود. نه این‌که یک‌روز از ارز آزاد استفاده کنند و یک روز از ارز نیمایی!

این‌مدیر نشر در ادامه گفت: مساله مهم دیگر این است که دولت باید مقداری در مساله کاغذ دخالت داشته باشد. چون کاغذ به‌دلیل مسائل اقتصادی و تحریم، وضعیت ویژه‌ای پیدا کرده و تاجران کشور هم در این‌شرایط، چندان منطقی رفتار نمی‌کنند. یعنی هر فرصت بحرانی‌ را برای حداکثر بهره‌برداری غنیمت می‌شمارند. ما هم یک‌بخش خصوصی جاافتاده و دوراندیش نداریم که اگر کاغذ کم است، با همین ارز آزاد آن را تهیه و توزیع کند. در همین‌شرایط گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که قیمت کاغذ از ارز آزاد بیشتر می‌شود. ما به ثبات احتیاج داریم و برای این‌ثبات نیاز است که دولت و وزارت ارشاد دخالت کنند.

توکل صدیقی گفت: نکته دیگر این است که وقتی برای واردات کاغذ برنامه‌ریزی می‌شود، روی کار یک گروه خاص تمرکز نکنند. مثلا در گذشته نه چندان دوری دیدیم که در یک‌دوره، کاغذ بالک، خیلی وارد می‌شد؛ کاغذی که به کار چاپ کتاب‌های شعر و داستان می‌خورد اما ما به‌عنوان ناشری که کتاب‌های حوزه خانواده و تربیت منتشر می‌کند، به کاغذ سفید ۱۰۰ یا ۸۰ گرمی نیاز داریم که در مقابل ورود زیاد کاغذ بالک، این‌کاغذ یک نبود یا کم بود. در نتیجه بازارش هم گران شد. ما هم ناچار می‌شدیم کتابی را که یک‌چاپش را با کاغذ ۱۰۰ گرمی زده‌ایم، در چاپ بعدی با کاغذ ۸۰ گرمی عرضه کنیم. چنین‌مسائلی روی کیفیت و صحافی اثر، تاثیر منفی دارند. بنابراین در امر واردات کاغذ باید به نیاز همه ناشران توجه کرد نه این‌که کار را به یک شرکت تعاونی بسپارند که اشرافش بر مساله کاغذ محدود است. برای این‌مساله به کار تحقیقی و میدانی نیاز است؛ این‌که نیاز به چه گونه کاغذهایی وجود دارد.