منتظری: گفتند که مشکل کاغذ در حال حل‌شدن است

تهران- ایرنا- نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این کمیسیون هنوز به موضوع گرانی کاغذ نپرداخته‌ایم و صحبت‌های پراکنده‌ای داشته‌ایم. بناست پس از پایان نمایشگاه کتاب، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس علت گرانی کاغذ را برای ما بگوید.

غلامرضا منتظری درحاشیه مراسم رونمایی از کتاب آیین کشورداری در تمدن اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت و در صورت ضرورت حمایت است. یکی از اهداف اعضای کمیسیون فرهنگی بعد نظارتی است. بنا داریم بعد از نمایشگاه کتاب از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کنیم که گزارشی از نمایشگاه را به ما بدهند تا مشکلات را از زبان خودشان بی واسطه می‌شنویم. تلاش داریم با کمک دولت مشکلات حوزه نشر را برطرف کنیم.

بنا داریم مراکز تولید کاغذ را توسعه بدهیم

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی هنوز به موضوع گرانی کاغذ نپرداخته‌ایم و صحبت‌های پراکنده‌ای داشته‌ایم. به ما بشارت دادند که موضوع کاغذ در حال حل شدن است. بناست معاون فرهنگی وزارت ارشاد در کمیسیون فرهنگی مجلس علت گرانی کاغذ را برای ما بگویند.

منتظری با بیان این که اگر دنبال راهکار اصولی نباشیم، این روند نامطلوب ادامه پیدا می‌کند تاکید کرد: نشر با موضوع کاغذ گره خورده است. بنا داریم مراکز تولید کاغذ را توسعه بدهیم. در سطح کشور تعداد کمی مرکز تولید کاغذ داریم. تلاش می‌کنیم تولید داخلی داشته باشیم و دست مان زیر سنگ دیگران نباشد. باید کاغذ ارزان‌تر در اختیار ناشر قرار بگیرد تا کتاب ارزان شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن معرفی کتابی که امسال در نمایشگاه عرضه کرده گفت: کتاب آیین کشورداری در تمدن اسلامی با هدف ارائه تصویری روشن تر از سازمان اداری مسلمانان در تمدن اسلامی نوشته شده است. یکی از اهداف نگارش این کتاب آن بوده که در مدیریت، قلمرو نگاهمان به غرب معطوف نشود.

منتظری: گفتند که مشکل کاغذ در حال حل‌شدن است

منتظری با اشاره به فصول این کتاب توضیح داد: پرسش آغازین این است که در تمدن اسلامی برای انتصاب افراد چه معیاری بوده است. میزان انطباق بین مباحث نظری و اقدامات عملی هم مورد بررسی قرار گرفته است. آنها حدود ده شاخص را در مناصب در نظر می‌گرفتند که یکی از آنها نظرسنجی بود. بر خلاف آنچه تصور می شود، نظرسنجی حاصل کار اروپا نیست و در تمدن اسلامی از قرن سوم نظرسنجی داشتیم و از اقشار مختلف درباره مقام وزارت می پرسیدند. تحقیق و پژوهش میدانی، مصاحبه و گفتگو، آزمون عملی و مشاوره از نخبگان از دیگر شاخص‌ها بود. همچنین میزان موفقیت در مناصب پیشین برایشان مهم بود.

وی در پاسخ به این سوال که در نمایشگاه چه کتاب‌هایی را خریداری می‌کند گفت: برای استمرار پژوهشم نیازمند آثاری هستم که در رشته مدیریت اسلامی منتشر شده باشد. به بحث اخلاق حرفه‌ای هم خیلی علاقه مند هستم و در صدد هستم موضوع اخلاق قانونگذاری و اخلاق حرفه‌ای در مجلس را پیگیری کنم. حوزه های هنری و ادبی را هم تعقیب می‌کنم.