معاون وزیر فرهنگ: مشکلی برای تامین کاغذ در کشور وجود ندارد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کمبودی در زمینه تامین کاغذ برای حوزه نشر کتاب و رسانه در کشور وجود ندارد.

یاسر احمدوند روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از دو کتاب شعر رضوی با عنوان “چشمه گوهر” و “آیینه های رضوان” در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: طبق آمار ارایه شده از سوی گمرک به میزان مورد نیاز کاغذ وارد کشور شده و ۴۰ میلیون دلار نیز از سوی معاون اول رییس جمهوری به واردات آن برای حوزه فرهنگ اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: حوزه نشر همواره تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته و دولت سیزدهم نیز توجه به حوزه فرهنگ را در اولویت قرار داده و انواع یارانه ها از جمله حمایت از خرید کتاب ناشران، برپایی نمایشگاه های مختلف، فروش فصلی کتاب و حوزه کاغذ و زیرساختهای مربوطه را به حوزه نشر کتاب اختصاص داده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گرچه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از واردات کاغذ برداشته شده اما کمبودی در تامین کاغذ با توجه به ثبت سفارش های انجام گرفته از سوی واردکنندگان، ایجاد نمی شود و میزان واردات کاغذ در طول سال جاری به میزان نیاز خواهد بود.

وی افزود: امکان ثبت سفارش و تخصیص ارز نیمایی به واردات کاغذ نیز در بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شده و مشکلی بابت تامین آن وجود ندارد، با این حال مهمتر از واردات کاغذ، کمک به افزایش توان تولید داخلی در زمینه آن است تا کشور را بتوان از واردات کاغذ بی نیاز کرد.

احمدوند ادامه داد: هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی تولید کاغذ نیست اما با شناسایی مشکلات حوزه نشر و انعکاس آنها به مسوولان و تسهیل ارتباط بین ناشران و تولیدکنندگان، زمینه حمایت بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت را از تولید کاغذ فراهم کرده است تا تولید داخلی آن رونق گیرد.

وی گفت: امسال تعداد عنوان و تیراژ کتاب در مقایسه با سال گذشته کاهش نیافته و این مهم نشان می دهد گرانی کاغذ اثری در این بخش نداشته است، لذا اینکه تصور شود تنها کاغذ عامل تعیین کننده قیمت در کتاب می‌باشد، درست نیست و عوامل مختلف بر قیمت تمام شده آن تاثیر می گذارد.

در این مراسم از کتاب شعر با عنوان “چشمه گوهر” شامل ۴۰ حدیث منظور رضوی و چهل رباعی که توسط استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) به رشته تحریر درآمده و همچنین کتاب “آیینه های رضوان” گزیده بهترین غزل های معاصر رضوی که توسط مصطفی جلیلیان مصلحی نگارش شده است رونمایی شد.

مشکلی برای تامین کاغذ در کشور وجود ندارد