معافیت مالیاتی در سرمایه‌گذاری تبدیل پسماند به انرژی/بهره‌برداری از کارخانه تفکیک پسماند در قم/ رکوردداری خراسان جنوبی در تولید زباله

با تصویب ماده ۴ این لایحه سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی معاف از پرداخت مالیات شدند./ مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از بهره برداری کارخانه تفکیک پسماند در این شهر خبر داد./مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این استان در ۲ شاخص سرانه پایین تولید زباله و تمیزی شهرها نسبت به سایر نقاط کشور رکورددار است.

به گزارش زیست آنلاین، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با اشاره به بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها در صحن علنی مجلس اظهار کرد: با توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدیریت پسماند با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها تصمیمات بسیار مهمی با تصویب مواد این لایحه دولت گرفته شده است.

سید سلمان سامانی افزود: با تصویب ماده ۴ این لایحه سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی معاف از پرداخت مالیات شدند.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس قراردادهای خرید تضمینی برق از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی و عوارض مندرج در ماده ۲ این قانون نیز شامل این معافیت‌ها شد.

سامانی با بیان اینکه اهتمام دولت و مجلس در رفع معضل پسماند جدی است، تاکید کرد: امیدواریم با همکاری دولت و مجلس با تصویب این لایحه بتوان اقدامات ارزشمندی در مدیریت پسماند کشور انجام داد.

وی افزود: با تصویب ماده ۵ این لایحه به منظور کمک به اجرای دقیق فرآیند اصولی مدیریت پسماند، کلیه فعالیت‌های مرتبط با مدیریت اجرایی پسماند شامل تفکیک از مبدأ، جمع آوری، پردازش، بازیافت، تولید انرژی و دفع، از مالیات مستقیم با نرخ صفر درصد برخوردار شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها تاکید کرد: با تصویب این مواد، مشوق‌های قابل توجهی برای سرمایه گذاران در این حوزه ایجاد شده است و سرمایه‌گذاری در موضوع تبدیل پسماند به انرژی به یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌ها تبدیل خواهد شد.

راه اندازی کارخانه تفکیک زباله در قم
کارخانه تفکیک پسماند در قم به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از بهره برداری کارخانه تفکیک پسماند در این شهر خبر داد.

سید عبدالله میرابراهیمی اظهار داشت: کارخانه تفکیک پسماند به زودی به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد و اکنون نیز به صورت آزمایشی در حال فعالیت است.
وی گفت: در این کارخانه روزانه بالغ بر ۳۰۰ تن زباله شهری دریافت و عملیات پردازش بر روی آن انجام می‌شود و پسماند خشک و تر از یکدیگر جدا شده و پسماند خشک برای بازیافت انتقال داده شده و پسماند تر نیز به کود کمپوست تبدیل می‌شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار داشت: یک کارخانه تفکیک پسماند دیگر نیز به صورت مشترک با بخش خصوصی ایجاد شد اما اکنون دارای مشکل فنی و حقوقی است اما این کارخانه کاملاً در مالکیت شهرداری است.
وی گفت: اصل تفکیک پسماند خشک باید توسط شهروندان انجام گیرد اما متأسفانه درصدی از مردم به تفکیک از مبدأ توجهی ندارند بنابراین در این کارخانه زباله‌های خشک از تر تفکیک می‌شوند.
میرابراهیمی افزود: در کارخانه تفکیک پسماند قم تلاش بر این است که پسماند تر به جای دفن شدن به کود کمپوست تبدیل شود.

سرانه تولید زباله در خراسان جنوبی بالا است
خراسان جنوبی از نظر سرانه تولید زباله در کشور رکورددار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: این استان در ۲ شاخص سرانه پایین تولید زباله و تمیزی شهرها نسبت به سایر نقاط کشور رکورددار است.

حسین اکبری عصر یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان خراسان جنوبی که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد افزود: علیرغم سرانه پایین تولید زباله و شهرت پاکیزه بودن شهرهای استان از جمله بیرجند اما وضعیت زباله‌گاه‌های استان مناسب نیست.

وی اظهار داشت: سرانه تولید زباله در خراسان جنوبی به ازای هر نفر در روز ۴۰۰ گرم بوده در حالی که این سرانه در کشور ۶۰۰ گرم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه شهروندان همواره محل‌هایی را برای جمع‌آوری زباله‌ها در نظر دارند اما دستگاه‌های متولی همچون شهرداری ها و دهیاری‌ها اصول دفن زباله را رعایت نمی‌کنند که شاهد نابسامانی در زباله گاه‌های استان هستیم.

وی با اشاره به بازدیدهای که سال گذشته از زباله گاه‌های استان انجام شد گفت: ۸۰ مورد اخطار زیست محیطی به مدیریت های اجرایی صادر شده است.

اکبری ادامه داد: البته شهرستان سرایان استانداردترین و مناسب‌ترین زباله‌گاه را در استان خراسان جنوبی دارد اگرچه هنوز ایراداتی هم بر آن وارد است.

وی اظهار داشت: ۷۰ اخطار زیست محیطی برای مطب‌های پزشکی صادر و در نهایت معضل پسماند پزشکی در مرکز استان رفع شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس قانون مدیریت پسماند در مرکز استان تا پایان سال ۹۰ و در سایر شهرها تا پایان سال ۹۲ شهرداری‌ها موظف بودند طرح های جامع مدیریت پسماند را به گونه ای تهیه و تدوین کنند که تمامی پسماندها به صورت تفکیک شده در مبدا جمع آوری شود اما تاکنون این موضوع در استان معطل مانده است و تنها ۲ شهر فردوس و بشرویه این طرح جامع را مصوب کردند که اجرای درست و اصولی نداشتند.

وی بیان کرد: سال گذشته معضل پسماند پزشکی داشتیم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دبیرخانه کارگروه و سازمان نظام پزشکی در بازه زمانی سه ماهه حدود ۹۰ درصد پسماند پزشکی مرکز استان ساماندهی شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بیماری سالک با وجود نخاله‌ها و جمعیت سگ و موش در جوامع شهری و روستایی قابل انتقال است گفت: وضعیت نخاله‌ها به خصوص در جمعیت شهری با وجود سگ‌های ولگرد بیشتر حایز اهمیت است.

محمد اصغرزاده وجود پسماندهای دامپزشکی در کشتارگاه های دام و طیور را یادآور شد و افزود: سه کشتارگاه طیور در استان به صورت صنعتی فعال بوده که دفن بهداشتی و پسماند با نظارت دامپزشکی انجام می‌شود.

وی گفت: در حوزه دام نیز کشتارگاه صنعتی در استان فعال نیست که احداث آن نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه برخوردهایی با کشتارهای غیرمجاز در استان داشته‌ایم اظهار داشت: با روند رو به جلو امیدواریم احداث کشتارگاه صنعتی سرعت گیرد.

وی افزود: با این حال کشتارگاه‌های سنتی هم خوب کار کرده و در دفن فضولات معضلی ندارد.

اصغرزاده با اشاره به تجهیز کشتارگاه‌های استان به پیش سرد گفت: در کشتارگاه‌های دام استان ضایعات عفونی سوزانده و دفن بهداشتی انجام می‌شود.

وی اجبار واحدهای مرغداری به استفاده از چاه دفن تلفات یا کوره را یکی از عوامل بروز مشکلات زیست محیطی دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که کود مرغداری‌ها فرآوری و عقیم سازی نمی‌شود که برای داشتن پروانه این مهم نیز جزو شروط قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۲ کلینیک، یک بیمارستان و سه آزمایشگاه دامپزشکی افزود: تمدید پروانه همه مراکز منوط به قرارداد بستن با پیمانکار دفع بهداشتی پسماندها است.