مصوباتی که بیشتر جنبه نمایشی دارد/ واردات بی رویه کاغذ کمر صنایع چوب کاغذ را شکسته است

چند سالی است که دولت با برگزاری جلسات ستاد رفع و تسهیل موانع تولید و مصوباتی در راستای بهبود مشکلات تولید کنندگان داخلی به تصویب مرساند،مصوباتی که تنها بر روی کاغذ باقی مانده است و بیشتر جنبه نمایشی دارد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا،اهمیت و حمایت از تولید داخلی یکی از شاخصه های موفقیت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و بررسی تاریخ اقتصادی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای توسعه یافته، نشان می دهد که تمامی آنها در مقطعی از تاریخ حیات اقتصادی خود، با مدیریت واردات، به حمایت و مصرف کالای داخلی روی آورده اند و به نوعی اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده اند.

در واقع شهروندان و دولت های این کشورها، در برخی مقاطع زمانی، با روی آوردن به مصرف کالاهای داخلی، فرصت تنفسی برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با کالاهای مشابه خارجی مهیا کرده اند.

این امر موجب پیشرفت و بهبود کیفیت کالاهای داخلی آنها نیز شده است تا جایی که اکنون از صادرکنندگان کالاهای داخلی خود هستند.

یکی از دغدغه های اصلی رهبری نیز حمایت از تولیدات داخلی است.

رهبر انقلاب همواره کلید حل مشکلات را توجه به تولید دانستند و بارها در فرمایشات خود تاکید کردند که در سایه جهش تولید، موضوعاتی همچون بهبود اشتغال، تقویت پول ملی، حل مشکلات مردم در حوزه معیشت شکل گرفته و بسیاری از موانع از بین خواهد رفت.

چند سالیست که دولت با برگزاری جلسات ستاد رفع و تسهیل موانع تولید با حضور مقامات ارشد استانی و کشوری برگزار می گردد و مصوباتی در راستای بهبود و برون رفت از مشکلات تولید کنندگان داخلی به تصویب اعضای ستاد می رسد.

مصوباتی که به قول بسیاری از تولیدکنندگان تنها بر روی کاغذ باقی مانده است و بیشتر جنبه نمایشی دارد.

مصطفی سعیدی مدیر عامل صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی  از مشکلات اصلی صنایع چوب و کاغذ مازندران و تولید کنندگان کاغذ  را خرید مواد اولیه با ارز آزاد عنوان کرد و گفت:در جلسه ای که چند ماه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری،معاون اول محترم رئیس جمهور برگزار شد،مقرر شد تا برای تامین و خرید مواد اولیه وارداتی 10 میلیون ارز یورویی به صنایع چوب و کاغذ اختصاص داده شود که متاسفانه تا به امروز هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.

سعیدی ادامه داد:با این شرایط و خرید مواد اولیه وارداتی با ارز آزاد چگونه می توان در بحث قیمت تمام شده با رقبای خارجی رقابت کرد؟َ!

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران، یکی دیگر مشکلات اصلی تولیدکنندگان کاغذ در کشور را واردات بی رویه کاغذ به کشور عنوان کرد و گفت: این وضعیت درحالی است که باید به تولیدات داخلی در سال جهش تولید توجه شود.

 سعیدی تصریح کرد: واردات بی رویه سبب شده تا کمر صنایع چوب و کاغذ شکسته شود و اتفاق بدی برای آن رخ دهد.

وی گفت:چرا یک تولیدکننده داخلی باید مالیات ارزش افزوده پرداخت کند اما یک وارد کننده با ارز دولتی و نیمایی با خیالی آسوده و معاف از مالیات ارزش افزوده کاغذ وارد کند؟!آیا این چیزی جز نابودی تولید کننده داخلی نیست؟!

رئیس هیات مدیره صنایع چوب و کاغذ مازندران یکی از راه های اصلی برون رفت از مشکلات فروش کاغذهای تولید داخل را حمایت وزارت خانه های  فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش دانست و گفت:وزارت خانه های مذکور با حمایت از تولیدات داخلی کاغذ می تواند نقش بسزایی در شکوفایی مجدد صنایع چوب و کاغذ مازندران ایفا کنند.