مرگ یک سوم گونه های جانوری و گیاهی تا 50 سال آینده

زیست آنلاین: باز هم پای تغییرات اقلیمی در میان است: ممکن است یک سوم گونه های جانوری و گیاهی در 50 سال آینده از بین بروند.

به گزارش زیست آنلاین، چند لحظه ای برای گرامی داشتن گیاهان خود و قدردانی از حیواناتی که در اطراف خود مشاهده می کنید زمان بگذارید. چرا که ممکن است یک سوم آن ها تا 50 آینده وجود نداشته باشند.

محققان دانشگاه آریزونا با استفاده از داده های حاصل از بررسی های 538 نوع حیوان، حشره و گیاه در 581 سایت در سراسر جهان دریافتند که تقریباً یک سوم از گیاهان، حشرات و جانوران تا سال 2070 می توانند با انقراض روبرو شد. با این حال اگر انتشار گازهای گلخانه ای به همان سرعتی که در دهه های گذشته بوده است اتفاق بیفتد، اوضاع حتی بدتر از این نیز خواهد شد. در بدترین سناریو، انقراض می تواند شامل 55 درصد از گونه ها باشد.

از 538 گونه مورد مطالعه، 44 درصد آن ها در یک منطقه خاص، دچار انقراض شده اند. محققان دریافتند گرمترین دماهای سالانه مکانهایی که در آن ها انقراض رخ داده است، تغییرات بزرگتر و سریع تری نسبت به مواردی که انقراض در آن ها رخ نداده است، داشتند.

در حالی که بسیاری از گونه ها قادر به تحمل افزایش متوسط در حداکثر درجه حرارت بودند، افزایش بیش از 0.5 درجه سلسیوس در حداکثر دما باعث انقراض 50 درصد از گونه ها شد. این مقدار افزایش اگر به 2.9 درجه سلسیوس می رسید، 95 درصد گونه ها دچار انقراض می شدند.

محققان دریافتند که کلید اصلی برای پیش بینی اینکه جمعیت یک گونه دچار انقراض خواهد شد، بر خلاف میانگین دمای سالانه، حداکثر دمای سالانه است. این نکته قابل توجه است زیرا معمولاً دماهای میانگین، به عنوان نشانه ای برای اندازه گیری تغییرات اقلیمی استفاده می شوند.

منبع : cnn