قیمت کاغذ سوار بر بال التهاب

با توقف توزیع کاغذ دولتی و رجوع ناشران به بازار آزاد، قیمت کاغذ چاپ و تحریر به بندی ۴۹۰ هزار تومان رسید. این افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قابل پیش‌بینی بود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ دوباره به روزهای پرالتهاب خود نزدیک می‌شود،‌ قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد طی یک ماه گذشته روز به روز در حال افزایش بوده و امروز در نخستین روز از هفته به بالاترین قیمت خود در یک سال گذشته رسیده است.
بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی چینی 480 تا 490 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شده است. این در حالی است که حدودا یک ماه پیش این کاغذ بندی 370 تا 380 هزار تومان فروخته می‌شد.
افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد کاغذ به دلیل توقف توزیع کاغذ دولتی و بازگشت ناشران برای خرید از بازار آزاد اتفاق افتاده است،‌ افزایش تقاضایی که یک ماه اخیر در بازار آزاد به وجود آمده موجب شده تا رکود یکسال این بازار تقریبا از میان رفته و قیمت‌ها با شیب صعودی روبرو شوند.
توقف توزیع کاغذ دولتی نیز بنا به گفته مهدی اسماعیلی راد رئیس اتحادیه ناشران آشنا به دلیل خلف وعده دو واردکننده کاغذ از تحویل 4 هزار تن کاغذ دولتی بوده است، حالا  محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد می‌گوید که وزارتخانه در حال پیگیری موضوع از مراجع قانونی است. اما اینکه این دو واردکننده چرا  از تحویل کاغذهای وارداتی که دو ماه پیش قرار بر تحویل بوده است،‌ خودداری می‌کنند در جای خود حائز اهمیت است.
 موافقت دولت با تخصیص ارز به کاغذ در سال 99
گرانی در بازار به دنبال عدم توزیع کاغذ دولتی
با ادامه‌دار شدن موضوع توقف توزیع کاغذ دولتی ناشران بیشتری به بازار مراجعه کرده و در نتیجه قیمت کاغذ با افزایش قابل توجهی نیز روبرو خواهد شد.
التهاب در بازار کاغذ موضوعی بود که کارشناسان این بازار مدت‌ها پیش پیش‌بینی کرده و نسبت به آن هشدار داده بودند،‌ طی دو سال گذشته قیمت‌ها در بازار کاغذ کمتر قرابتی با قیمت‌های واقعی داشته‌اند،‌ بنا به گفته واردکنندگان قیمت‌ها گاهی حتی کمتر از قیمت‌های تمام شده بوده اند،‌ چرا که تقاضایی در بازار وجود نداشته است.
با توجه به اینکه در یکسال گذشته واردکنندگان به دلیل نبود بازار مطمئن برای فروش واردات چندانی نداشته‌اند به نظر می‌رسد با افزایش تقاضا و کمبود عرضه قیمت‌ها حتی به بالای 600 هزار تومان نیز برسد.مگر اینکه وعده دولت به وزیر ارشاد برای تخصیص ارز 99 به کاغذ محقق شده و توزیع کاغذ دولتی از سر گرفته شود.