صنعت نشر دچار گرانی کاغذ، کاهش فروش و کروناست/ معیار صدور مجوز دقیق‌تر باشد

مدیر انتشارات آیت اشراق گفت: وضعیت نشر کتاب‌های دینی به دلیل گرانی کاغذ و کاهش فروش، افت زیادی داشته و در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری دیده است.

محسن تاج‌الدینی، مدیر انتشارات آیت اشراق، که در حوزه انتشار آثار علمی فلسفی و دینی فعالیت جدی دارد، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: وضعیت نشر کتاب‌های دینی از چند سال گذشته به دلیل گرانی کاغذ و کاهش فروش افت زیادی داشته و در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا، مانند بسیاری از مشاغل، آسیب بسیاری دیده است.

وی افزود: برگزار نشدن نمایشگاه کتاب نیز موجب وارد آمدن خسارت‌ زیادی به صنعت نشر کشور شده است. اکنون که هشت ماه از شرایط کرونایی می‌گذرد، هنوز نمایشگاه کتاب برگزار نشده است و در حال حاضر مجبوریم تابع بازار باشیم و کم و بیش به کار نشر ادامه دهیم. احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی در ماه‌های آتی وجود دارد و امیدواریم این نمایشگاه بتواند از میزان خسارت‌ها بکاهد، زیرا نشر کشور به درآمد حاصل از نمایشگاه وابسته است.

تاج‌الدینی در پاسخ به اینکه با وجود مشکلاتی مانند گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپ، چرا کتابسازی همچنان می‌تازد، اظهار کرد: کتابسازی یکی از آفت‌های حوزه نشر به ویژه کتاب‌های دینی است که از سال‌ها قبل وجود داشته است. اغلب ناشران به این دلیل که بتوانند به فعالیت خود در شرایط کنونی ادامه دهند، به انتشار چنین کتاب‌هایی روی می‌آورند، زیرا چنین آثاری فروش خوبی دارند. برخی کتاب‌ها مصداق بارز کتابسازی به شمار می‌روند و سال‌هاست این روند بین ناشران وجود دارد، زیرا این آثار نه نویسنده‌ای دارند که ناشر درگیر حق تألیف و ترجمه آن باشد و نه با روند سخت‌گیرانه صدور مجوز مواجه است.

وی به دلایل دیگر افزایش کتابسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در کشورمان همواره کمیت بر کیفیت برتری داشته است، بسیاری از افراد که علاقه زیادی به مشهور شدن در حوزه فرهنگ دارند به کتابسازی روی می‌آورند. در واقع این آثار محصول کار خودشان نیست و با گردآوری یک اثر از منابع گوناگون، که مصداق سرقت ادبی است، دست به تولید اثر می‌زنند. متأسفانه، اغلب این آثار در دریافت مجوز نشر نیز با مشکلی مواجه نیستند، زیرا اصلاً تشخیص داده نمی‌شوند.

این ناشر کتاب‌های دینی و فلسفی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فیلتر‌های مناسب‌تر و دقیق‌تری برای صدور مجوز کتاب داشته باشد؛ زیرا ناشرانی که کتابسازی می‌کنند، بدون پرداخت حق امتیاز، کتاب چاپ می‌کنند و حتی کیفیت چاپ مناسبی هم ندارند، در حالی که وزارت ارشاد به این موضوع چندان توجه نمی‌کند و معیار آن‌ها در صدور مجوز، خط قرمز‌هایی است که باید در هر کتاب رعایت شود.

تاج‌الدینی در پایان یادآور شد: نقد یک اثر می‌تواند مانع روند قارچ‌گونه کتابسازی شود. البته برخی از این کتاب‌ها به دلیل ارزش علمی اندک اصلاً مورد نقد قرار نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد رونق جریان نقد می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از افزایش انتشار این کتاب‌ها به ویژه در حوزه دین باشد. مخاطبان نیز به دنبال این نقد‌ها باشند و پس از این نقدها، یک اثر را مورد مطالعه قرار دهند، یعنی باید نقد برای جامعه ما مورد توجه و اهمیت باشد.