صرفه‌جویی 60 میلیارد تومانی آموزش و پرورش با خرید 30 هزار تن کاغذ داخلی

تفاهم‌نامه همکاری تأمین 30 هزارتن کاغذ برای چاپ کتاب‌‌های درسی سال تحصیلی 1403-1402 بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و یک شرکت داخلی چوب و کاغذ منعقد شد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در راستای حمایت از تولید داخلی، تفاهم‌نامه همکاری تأمین ۳۰ هزارتن کاغذ برای چاپ کتاب‌‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و یک شرکت داخلی منعقد شد.

مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه با حضور نمایندگان هر دو نهاد در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد؛ در ابتدای این نشست علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این سازمان متکفل تأمین محتوای آموزشی و کتاب‌‌های درسی نظام آموزش و پرورش کشور است، گفت: این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌های کلان نظام و حمایت از تولید داخلی و مصداق عملیاتی‌سازی منویات مقام معظم رهبری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، نگاه مثبت دولت سیزدهم نسبت به حمایت از مجموعه های داخلی و فرصت دادن به آنها جهت ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان را باعث دلگرمی هر دو بخش عرضه و تقاضا دانست و افزود: همکاری سازمان پژوهش و یک شرکت داخلی چوب و کاغذ، گام اول این همکاری‌هاست و پیام مثبت آن به جامعه این است که در صورت حمایت از شرکت‌های داخلی، آنها می توانند مزیت‌های رقابتی خود را نشان دهند.

وی برگزاری این جلسه را نقطه آغاز یک تحول بزرگ و جدی در تأمین ملزومات چاپ و نشر در داخل کشور دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری به نتیجه خوبی منجر شود تا هر دو طرف بر پایه حس اعتماد بتوانند نگاهی راهبردی به توسعه‌‌ همکاری‌ها داشته باشند.

محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز ضمن اشاره به همکاری‌های قبلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با این شرکت چوب و کاغذ، با تأکید بر اصل زمان بندی در تأمین مواد و ملزومات چاپ سپاری کتاب درسی، گفت: با توجه به اهمیت چاپ و توزیع به موقع کتاب درسی در مسیر چاپ سپاری و دریافت کتاب توسط دانش‌آموزان نباید هیچ خللی ایجاد شود.

* ۶۷ درصد کاغذ کتاب‌های درسی از تولید داخل تهیه می‌شود

طبق این تفاهم‌نامه، ۳۰ هزار تن از ۴۵ هزار تن کاغذ مصرفی کتاب‌های درسی همه مقاطع تحصیلی را این شرکت چوب و کاغذ تأمین می‌کند که ۶۷ درصد کاغذ مورد استفاده برای چاپ تمام کتاب‌های درسی است و این کاغذ‌ها باید ۷۰ درصد کیفیت کاغذ‌های خارجی را داشته باشند.

تولید و چاپ ۱۴۷ میلیون جلد کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از شهریور امسال با کاغذ‌های ایرانی آغاز می‌شود و تا تیرماه سال آینده در دو شرکت افست و چاپ و نشر ادامه خواهد داشت.

استفاده از کاغذ‌های ایرانی و کاهش ارز ترجیحی کتاب‌های درسی، ۶۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی خواهد داشت و موجب کاهش قیمت کتاب‌های درسی می‌شود.

همچنین کارگروهی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و این شرکت چوب و کاغذ تشکیل شده است که کیفیت کاغذ‌های ارسالی را در هر مرحله بررسی و گزارش کند و در صورتی که کاغذ مناسب نباشد، به شرکت بازگردانده خواهد شد.

برای خرید کاغذ‌های ایرانی کتاب‌های درسی بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.