صرفه‌جویی ۳ هزار تُن کاغذ با ثبت سفارش کتب درسی

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ۳ هزار تُن صرفه‌جویی کاغذ در سال، اصلی‌ترین علت ثبت سفارش کتب درسی پیش از ثبت‌نام مدارس است.
صرفه‌جویی ۳ هزار تُن کاغذ با ثبت سفارش کتب درسی

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، نشست هم‌اندیشی شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش با مدیران مناطق ۲۱ گانه شهرستان‌های استان تهران با حضور معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در تالار همایش‌های مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

محمد علوی تبار معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست با تشریح مراحل ثبت سفارش کتب درسی و ارائه گزارش‌های احصا شده، گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ وقتی ثبت سفارش کتاب‌های درسی از طریق سامانه انجام شد، حدود ۳ هزار تُن صرفه‌جویی در مصرف کاغذ انجام شد، همچنین همواره با تغییرات در محتواهای درسی نمی‌شود از کتب مازاد در سال تحصیلی بعد استفاده کرد.

وی با اشاره به نقص در شبکه توزیع از طریق کتاب‌فروشی‌ها گفت: بسیاری از روستاها و مناطق تابعه فاقد کتاب‌فروشی بودند، که با توجه به چاپ بیش از حد نیاز کتب، عملیات فروش کتاب‌های درسی با گرانفروشی و بازار سیاه هم مواجه می‌شد، در صورتیکه همواره سعی بر آن بوده که کتاب‌های درسی در پایین‌ترین سطح قیمتی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تامین کتاب درسی برای اتباع از موضوعات مهم سال جاری است که با توجه به متغیر بودن ثبت نام آنها در مدرسه ممکن است اختلالاتی در ثبت سفارش ایجاد کند، به همین منظور و برای رفع دیگر مشکلات ثبت سفارش توسط مدیران، مبالغی برای تامین هزینه‌های جانبی به استان‌ها واریز شده است.

مشکلاتی که در توزیع کتب درسی در شهریور ماه برای مدارس و مناطق ممکن است پیش‌بیاید از جمله مواردی بود که علوی به آن اشاره کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم با تبادل نظر روسای مناطق و مدیران این ایرادات را به حداقل برسانیم.

بیش از ۹۴ درصد کتاب‌های درسی استان تهران ثبت سفارش شده است

وی بیان کرد: محتوای افزوده (QR code) برای کتاب‌های درسی مورد تاکید ما است که دانش‌آموزان بتوانند از این ظرفیت هم استفاده کنند.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در جهت رفع نواقص موجود در کتاب‌های درسی، مولفین کتابهای درسی ۴ ساعت در  هفته به کلاس می‌روند و تدریس می‌کنند.

علوی با اشاره به اینکه ۹۴/۳ درصد سفارش کتاب‌های درسی شهرستان‌های استان تهران تا صبح امروز ثبت شده است، گفت: قرار بود ۲۱ خرداد پایان زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی باشد، اما با توجه به اینکه در برخی مناطق و استان‌ها همچنان دانش‌آموزانی هستند که ثبت سفارش نکردند، این زمان چند روز تمدید شد.