شرط تخصیص کاغذ یارانه‌ای استفاده کامل ناشران از سهمیه دریافتی دوره قبل شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اعلام تشدید نظارت و حساسیت‌ها بر توزیع کاغذ یارانه‌ای گفت: از بحث های جدی دوره جدید این است که ناشران برای دریافت کاغذ یارانه‌ای باید از سهمیه دریافتی کاغذ قبل، به طور کامل استفاده کرده باشند.

علی رمضانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام اینکه نظارت بر توزیع و استفاده از کاغذ یارانه‌ای تشدید می‌شود، اظهار داشت: واردات کاغذ در کارگروه کاغذ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود و بحث تخصیص، توزیع و نظارت به خانه کتاب و ادبیات ایران واگذار شده که کمیته مربوطه در این نهاد پیگیری امور آن را عهده دار است.

وی افزود: در بخش ارجاعی به خانه کتاب شامل توزیع، نظارت و تخصیص؛ موضوع «تخصیص» توسط کارگروهی صورت می گیرد که توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ منصوب شده و در خانه کتاب کار تخصیص را انجام می دهند ، همچنین خانه کتاب مساله «توزیع» را از طریق شرکت های تعاونی ناشران پیگیری و «نظارت» نیز توسط اتحادیه ناشران صورت می گیرد.

رمضانی گفت: در این فرایند خانه کتاب و ادبیات ایران ناشران دریافت کننده کاغذ را انتخاب نمی کند، بلکه ناشران کاغذ مورد نیاز خود را بر اساس کتابی که قصد انتشار آن را دارند در سایت درخواست می کنند و سپس در جلسه تخصیص کاغذ درخواست ها بررسی می شود.

کاغذی که پیش از این دریافت کرده، میزان اعلام وصولی که در خانه کتاب و ادبیات دارد و میزان شمارشی که انجام شده است همه در نحوه تخصیص کاغذ دخیل هستند

وی ادامه داد: از بحث های جدی این دوره این است که ناشران باید از سهمیه دریافتی کاغذ قبل، به طور کامل استفاده کرده باشند. اینگونه کار شورا سه بخش است، تخصیص، توزیع، نظارت، در معاونت امور فرهنگی برنامه ها در این رابطه تدوین و با ترکیب مشخصی، به خانه کتاب و ادبیات ایران سپرده می شود اما در نشست تخصیص، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، تنها یک نماینده و یکی از اعضاست و همه باید برای تخصیص کاغذ نظر بدهند.

رمضانی ادامه داد: ما فرآیند توزیع را مثل گذشته از طریق اتحادیه ها و نظارت را هم از طریق خانه کتاب انجام می دهیم، ناشر به دنبال چاپ کتاب درخواست اعزام ناظر می دهد و پس از انجام نظارت و شمارش اگر مجموع شمارش ناشر از مجموع دریافتی کمتر از ۸۰ درصد باشد، به او کاغذ تعلق نمی گیرد، همه ناشران در پروفایل خود در سامانه می توانند ببینند که به چه دلیلی کاغذ دریافت نکرده یا چقدر کاغذ دریافت خواهند کرد. این نحوه تخصیص هم مطابق با درخواستی است که ناشر روی سامانه ثبت کرده است. موضوع نظارت به ما واگذار شده است اما مساله تخصیص، تولید و واردات همچنان در اختیار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی همچنین در مورد حمایت از اهل قلم گفت: حمایت ها در حال ارتقا است و با صندوق اعتباری هنر، مشغول گفت و گو هستیم، برنامه هایی برای بهبود وضعیت انجام داده ایم و امیدواریم در این مجموعه، امکانات بهتری به اهالی قلم، شعرا و ویراستاران ارائه شود.

نمایشگاه مجازی منافاتی با قالب فیزیکی ندارد

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در ماه پر رویداد بهمن گفت: ما فکر می کنیم که این رویداد در حال تثبیت شدن در تقویم زمستان است، با توجه به زمان آغاز مسئولیت ما در خانه کتاب و ادبیات، زودتر از این امکان برگزاری نبود و پس از این زمان هم با توجه به جدی شدن برگزاری نمایشگاه حضوری در اردیبهشت ماه، فرصت مناسبی وجود نداشت. از سوی دیگر با توجه به این که مکاتبات و کارهای لازم برای نمایشگاه فیزیکی انجام شده است و احتمال برگزاری این نمایشگاه بسیار زیاد است، اما از ویژگی های نمایشگاه مجازی نمی توان صرف نظر نکرد.

رمضانی با اشاره به تمهیداتی در مورد برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب در ابتدای سال آینده گفت: اردیبهشت ماه زمان قطعی نمایشگاه حضوری نیست و باید منتظر اعلام نظر قطعی ستاد کرونا باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای نمایشگاه اختصاصی کودک و نوجوان به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است، نیز گفت: در جلسه ای که با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل های نشر داشتیم، این موضوع مطرح شد، این نکته را حتما بررسی خواهیم کرد که آیا می توانیم این نمایشگاه را مجزا برگزار کنیم؟ به دلیل این که این حوزه مساله راهبردی برای آینده کشور است، حتما با هم فکری تشکل‌ها و صاحب نظران، آن را بررسی خواهیم کرد که چنانچه فوایدی متصور باشیم که نتوانیم در نمایشگاه عمومی آن را تامین کنیم، حتما بحث نمایشگاه تخصصی که یکی از نظرات اعضای شورای تشکل ها بررسی دقیق تر خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: یکی از نگرانی هایی که احتمال می رود وقتی بخش کودک و نوجوان از حوزه عمومی نشر جدا شود، به وجود آید، این است که نمی توانید استقبالی که در نمایشگاه عمومی کتاب تهران وجود دارد را از آن توقع داشته باشید، این گونه بخش کودک مراجعه کننده عبوری نخواهد داشت. این چالش نمایشگاه های تخصصی است، با این که مخاطب خاص خود را دارند، مخاطبان عبوری را از دست می دهند، به همین دلیل باید بیشتر روی آن فکر کنیم.

پویش «نذر کتاب» بخش ویژه نمایشگاه مجازی تهران است

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همچنین از برگزاری پویش «نذر کتاب» برای مناطق کم‌برخوردار کشور در این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: یکی از برنامه هایی که در نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد، پویش نذر کتاب است، ما در کشور نیکوکارانی داریم که در حوزه های فرهنگی، منابع و اعتباراتی را صرف می کنند. هدف از برگزاری پویش نذر کتاب استفاده از این ظرفیت برای مناطق کم برخوردار است که برای این منظور شماره حساب و فراخوان عمومی اعلام می شود.

وی ادامه داد: نذر کتاب به چند شکل می تواند اجرایی شود در شکل نخست اعتباری را مشخص کنیم که از سوی نیکوکاران تامین و دریافت کنندگان آن مشخص شوند و سپس با استعلام تلفنی از آنان کتاب های مورد نظر آنها برایشان ارسال شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: روش دیگر این است که منطقه خاص و یا موضوعی را در نظر بگیرند که مرتبط با آنها کتاب خریداری شود، ما از دستگاه های رسمی مثل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و دیگران دعوت می کنیم که در این پوشش شرکت کنند و در مناطقی که برنامه های عمرانی دارند از این فرصت نیز بهره بگیرند.

رمضانی گفت: ویژگی پویش در این است که ارسال آثار رایگان بوده و مخاطب هر چه می خواهد تهیه خواهد کرد.