شانه خالی کردن دولت از نرخ‌گذاری در بازار کاغذ/بازار بر بال هیجان سوار است

در حالیکه قیمت کاغذ مدام در حال افت و خیز است،‌ کارشناسان این بازار معتقدند که وزارت صمت از نرخ‌گذاری در این بازار شانه‌ خالی می‌کند.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد امروز هم با کاهش مجدد روبرو بود و به 380 هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد بازار کاغذ از ابتدای سال جاری تاکنون سوار بر موج حاشیه‌ها و هیجانات است و مدام با افزایش و کاهش قیمت روبرو می‌شود.

از سوی دیگر کاغذ عمده مصرف‌کنندگان خود را کههمان ناشران و چاپخانه‌داران هستند دو سالی است از دست داده است و دیگر کمتر از این صنف که مشتریان پر و پاقرص کاغذهای خارجی بوده‌اند،‌ خریدارانی در بازار آزاد مشاهده می‌شود. هر چند با توجه به عذدم تخصیص ارز برای کاغذ فرهنگی در سال جاری به نظر می‌رسد در صورت توجه نکردن به تولید داخلی دیر یا زود این مشتریان روانه بازار آزاد خواهند شد و آن زمان است که به یکباره با انفجار در قیمت‌ها مواجه شویم.

اما قیمت‌گذاری در بازار کاغذ تابع چه عواملی است؟ آیا اساسا نظارتی بر قیمت‌ها در بازار آزاد وجود دارد؟ چگونه است که یک جنس در یک هفته با افزایش یا کاهش 70 هزار تومانی در قیمت‌ها مواجه می‌شود؟

احمد شریفان، نائب رئیس انجمن فروشندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه به تسنیم می‌گوید: کاهش قیمت کاغذ در روزهای اخیر در بازار آزاد به دلیل تعطیلی ادارات در شهرستان‌ها به دلیل کرونا بوده است،‌ از سوی دیگر با وجود اینکه در فصل چاپ سررسید و تقویم هستیم؛ ولی تقاضایی برای کاغذ در بازار وجود ندارد و این خود یکی دیگر از علت‌های کاهش قیمت است.

وی افزود:‌ اما کلا در بازار کاغذ‌، قیمت‌گذاری تابع هیجانات است‌‌، اکنون نیز نوعی توقف و رکود در بازار کاغذ وجود دارد که ناشی از رکود حاکم بر بازار کلی کشور است طبیعتا در این میان انتخابات امریکا نیز نقش دارد. بنابراین در این بازار تاجری که نیاز به پول دارد جنس خود را ارزان می‌فروشد و تاجری که نیاز ندارد‌، جنسش را نمی‌فروشد.

شناسایی انبار میلیاردی کاغذ احتکار‌شده در “شهرری” / یک هزار و 192 تن انواع کاغذ کشف شددلیل گرانی کاغذ چاپ و تحریر چیست؟/ ادامه‌دار بودن بی‌مهری‌ها به کاغذ تولید داخلکاغذ تحریر بندی 440 هزار تومان/ احتکار کاغذ در انبار تاجران به امید گرانی بیشتر

شریفان با اشاره به  نرخ‌گذاری در بازار آزاد گفت: متاسفانه نرخ‌گذاری دست یک ارگان یا نهاد خاصی نیست،‌ در حالیکه باید این کار را وزارت صمت بر عهده داشته باشد. اکنون تاجر خود اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و این خود یکی از دلایل بحران در بازار کاغذ است.

وی با اشاره به اینکه واردات در دست وزارت صمت است و وزارت صمت باید بر مبنای قیمت تمام شده اقدام به قیمت‌گذاری کاغذ کند،‌ گفت:‌ وقتی نظارتی نباشد همیشه عده‌ای هستند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

شریفان که پیش از این نیز از احتکار کاغذ در بازار توسط عده‌ای از تاجران خبر داده بود،‌ ادامه داد:‌ اکنون کالاهایی از سال گذشته وارد شده‌اند که یا در گمرک مانده و یا به هر شکل وارد بازار نشده است. اما به یقین قبل از گران شدن دلار محموله‌های بسیاری وارد کشور شده است.

وی گفت:  ارگان‌های نظارتی نیز معمولا در این بازار کار خود را بدرستی انجام نمی‌دهند،‌ در دوره‌ای فردی را به عنوان سلطان کاغذ گرفتند ولی آن فرد هیچ ارتباطی به بازار کاغذ نداشت،‌ شاید در دوره‌ای  با لابی‌گری توانسته بود محموله‌هایی را به کشور وارد کند اما در بازار کاغذ نقشی نداشت. اکنون مافیایی در بازار کاغذ ایران وجود دارد که حتی به پولشویی نیز اقدام می‌کند.