سر تیتر اخبار زیست محیطی BBC در سال 2019

زیست آنلاین: در این خبر گزیده ای از بهترین اخبار علمی و زیست محیطی منتشر شده توسط بی بی سی در سال 2019، آورده شده است.

به گزارش زیست آنلاین، گزیده ای از اخبار زیست محیطی BBC  در سال 2019 در اینجا آورده شده است:

1- آینده ماشین الکتریکی به استخراج عمیق در دریاها بستگی دارد

آینده خودروهای برقی ممکن است به معادن مهم فلزات در کف اقیانوسها وابسته باشد. این دیدگاه مهندسی است که تحقیقات عمده در اروپا راجع به منابع جدید عناصر کلیدی انجام می دهد. با توسعه خودروهای برقی تقاضا برای کبالت فلزی افزایش می یابد،  این عنصر در سنگ های موجود در بستر دریا فراوان است.

2- دوازده سال برای نجات سیاره فرصت داریم؟ آن را به 18 ماه برسانید

در ماه ژوئیه، مت مک گرات در مورد یک اجماع فزاینده نوشت که 18 ماه بعدی برای بحران آب و هوا بسیار مهم خواهد بود. اکنون بیش از پنج ماه این مدت سپری شده و پس از مصالحه در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در مادرید ، فوریت این مسئله حتی بیشتر است. در بین کارشناسان آب و هوا، این احساس وجود دارد که سال 2020 آخرین فرصت برای محافظت از کره زمین از اثرات خطرناک تغییرات آب و هوا است. کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در سال آینده در گلاسکو (COP26 )می تواند یک نقطه عطف باشد.

3- شهر شما چقدر گرمتر شده است؟

جهان داغ  وداغتر می شود. ژوئیه سال 2019 یکی از گرمترین ماههای ثبت شده تاکنون بود .دمای ماه جولای تقریباً در همه جای کره زمین در 10 سال گذشته رکورد زده است.

باید توجه داشت که چگونه درجه حرارت در 1000 شهر اصلی جهان در حال حاضر تغییر کرده است و تا چه میزان می تواند در سالهای آینده افزایش یابد.

4 – تغییرات آب و هوایی: انتخاب های شما دارای تأثیرات قابل توجهی است

آیا اقدامات فردی در مواجهه با تغییرات آب و هوا بی معنی است؟  گرتا تونبرگ، فعال 16 ساله اقلیمی، امسال تصمیم گرفت به جای پرواز به محل نشست سازمان ملل برای جلسات تغییرات آب و هوا در نیویورك با قایق بادبانی سفر کند.

خانم تونبرگ به بی بی سی گفت: نکته نحوه مسافرت من به نیویورک نشان دادن تاثیر تصمیمات فردی برای مقابله با بحران آب و هوا به افراد است.

5- میکروپلاستیکها: به دنبال “نمره پلاستیکی” غذای خود هستیم

میکروپلاستیکها به تکه های پلاستیکی گفته می شود که کوچکتر از 5 سانتی متر هستد و در همه جای کره زمین یافت می شوند. سؤالات بی پاسخ بسیاری در مورد تأثیر این تکه های پلاستیکی وجود دارد که از مواد زائد پلاستیک ، مواد آرایشی و لباس های افراد و …به وجود می آید و وارد زنجیره غذایی انسان و حیوان می شود.

6- طرح ریختن شن و ماسه گسترده برای محافظت از ساحل نورفولک

ایجاد تپه های ماسه ای حدود 5 هفته زمان خواهد برد اما می تواند 15 تا 20 سال دوام داشته باشد. یک طرح بزرگ “منظره سازی” در انگلستان ، در خط ساحلی فرسوده نورفولک انجام شده است. خط ساحلی نورفولک هر سال بخشی از زمین طبیعی خود را در اثر فرسایش از دست می دهد. هنگامی که طوفان های بزرگ رخ می دهد ، چندین متر خط ساحلی می تواند به یکباره از بین برود.

7- چرنوبیل: پایان یک آزمایش سه دهه ای

پس از انفجار در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 ، مساحتی بیش از 4000 کیلومتر مربع رها شد. این حادثه این منظره را به یک آزمایشگاه غول آلود و آلوده تبدیل کرده است، جایی که صدها دانشمند برای کشف این که چگونه یک محیط را از فاجعه هسته ای پاک کنند در آنجا کار کرده اند.

یک منطقه ممنوع الورود ( بیش از دو هزار کیلومتر مربع ) در اطراف این کارخانه ایجاد شده است. هدف از ایجاد آن محافظت از مردم و كاهش انتشار اشعه بوده است. اما مذاکراتی برای ترسیم مجدد مرزهای این منطقه در حال انجام است.

منبع : bbc