«رونق اقتصادی» در گرو مبارزه با قاچاق کالا است

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی با افزایش قاچاق کالا صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: قاچاق کالا تیر خلاص به اقتصاد کشور است.

پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شعار سال ۹۸ به نام «رونق تولید»، گفت: نامگذاری‌ها بسیار هوشمندانه و بر اساس برنامه کاملاً مدون اعلام می‌شود از این رو سال ۹۸ به نام «رونق تولید» نامگذاری شده است.

وی اقتصاد را مهمترین اولویت دشمن دانست و افزود: امروز از طریق حوزه اقتصاد می‌خواهند ملت ایران را به زانو در بیاورند بنابراین امسال «رونق تولید» محور اصلی تعیین شده است و رهبر انقلاب با این نامگذاری به محوری ترین موضوع اقتصاد دست گذاشته اند.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با بیان اینکه در رونق اقتصادی باید سیاست‌های اقتصادی کشور تغییر کند، اظهار داشت: متأسفانه سیاست‌های اقتصادی از یک سو به نفت تکیه دارد و هم به شدت واردات محور است در حالی که «رونق اقتصادی» باید صادرات محور شود و باید از تکیه به نفت فاصله بگیرد و شالوده‌های اقتصاد مقاومتی را اعمال کند.

سروری با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی با افزایش قاچاق کالا صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: قاچاق کالا تیر خلاص به اقتصاد کشور است؛ متأسفانه هرسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد رشد قاچاق کالا هستیم و طبیعتاً کشوری که می‌خواهد رونق اقتصادی را کلید بزند باید با برنامه ریزی مدون و دقیق با قاچاق مبارزه کند.

وی اذعان داشت: بیشترین قاچاق کالا از طریق گمرک انجام می‌شود چرا که آمار واردات و صادرات که از کشورهای مختلف ارائه می‌شود با آمار گمرک اصلاً قابل قیاس و باور نیست به همین جهت اگر می‌خواهیم به رونق تولید دست یابیم باید جلوی قاچاق گرفته شود.

این فعال سیاسی، سیاست‌های صادرات محور برای افزایش تولید را یکی دیگر از الزامات تحقق شعار سال عنوان کرد و در عین حال گفت: باید بتوانیم زمینه‌های لازم برای صادرات کالاهای ایرانی را فراهم کنیم در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم اشتغال در سایه رونق تولید حل شود.

سروری به وظایف دولت در قبال اجرا شدن شعار سال پرداخت و با بیان اینکه اقدامات اساسی باز از ناحیه دولت انجام شود، افزود: دولت از نگاه به خارج دست بردارد؛ فریز شدن اقتصاد ایران به موضوعاتی همچون برجام و «اینستکس» باید برداشته شود و اجازه داده نشود شرطی بودن اقتصاد به عوامل خارجی تشدید و ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: دولت همچنین باید سیاست‌های تشویقی در حوزه تولید و اعطا تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین به تولید کنندگان را در دستور کار قرار دهد از سوی دیگر مردم نیز باید همچنان از کالای ایرانی حمایت کنند.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت و ثروت در اختیار دولت است و نقش قوه مجریه در تحقق شعار سال برجسته است، تاکید کرد: البته قوه قضائیه با برخوردهای سلبی و مبارزه با فساد اقتصادی می‌تواند حاشیه‌ای امن برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.

سروری گفت: مجلس هم می‌تواند با تصویب قوانین و لغو قوانین دست و پاگیر از تولید حمایت کند.

وی اظهار داشت: دولت جلسات فشرده با سایر قوا برگزار کند و از تقابل به تعامل به قوا روی آورد ضمن آنکه باید با نهادهای تأثیرگذار دیگر نیز ارتباط منظم برقرار کند و حمایت آنها را در سیاست‌های صادرات محور و تقویت تولید همراه داشته باشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره اینکه شورای هماهنگی اقتصادی به چه اندازه می‌تواند در جهت تحقق شعار سال ظاهر شود، گفت: حتماً می‌تواند البته تا الان کارنامه امیدوار کننده‌ای از خود به جا نگذاشته است اما قطعاً همه امیدها به این شورا دوخته شده است چرا که نقش هماهنگی بین قوا را ایفا می‌کند.