رشد ۲۹ درصدی تجارت ایران و ترکیه در ۸ ماه نخست ۲۰۲۲

تجارت ایران و ترکیه در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی (دی ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) به ۴ میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، براساس آمار گمرک ترکیه میزان صادرات کالاهای ایرانی به مقصد ترکیه از دی ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ (ژانویه تا اوت سال جاری میلادی) با رشد قابل توجه ۴۹ درصدی به ۲ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار رسیده است. در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میزان صادرات کالا از ایران به ترکیه ۱ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار بوده است.

بنابر آمار این گزارش، واردات کالا از ترکیه به کشورمان در ماه‌های ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا اوت سال قبل (دی ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) ۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

در گزارش گمرک ترکیه اعلام شده، ترکیه در ماه اوت امسال (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۱) ۲۴۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲۳۷ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات ترکیه به ایران در این ماه ۱.۲ درصد و واردات از ایران ۱۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است.