رشد منفی تولید انرژی خورشیدی در جهان

زیست آنلاین: به گفته دیده بان جهانی انرژی ، بحران سلامتی كورونا ویروس ممكن است امسال منجر به كاهش انتشار جهانی كربن شود اما شیوع این بیماری با كاهش سرمایه گذاری در انرژی پاک ، تهدیدی برای اقدامات طولانی مدت آب و هوا محسوب می شود.

به گزارش زیست آنلاین، IEA هشدار می دهد که Covid-19 می تواند باعث کند شدن انتقال انرژی پاک جهان شود.آژانس بین المللی انرژی (IEA) انتظار دارد که در نتیجه آثار اقتصادی Covid-19 ،رشد تقاضای نفت جهان را برای سال آینده از بین ببرد .این امرمی تواند انتشار سوخت های فسیلی که به بحران آب و هوا کمک می کند را مهار کند.

اما فاتح بیرول ، مدیر اجرایی IEA ، هشدار داده است که این بیماری می تواند باعث کاهش سرعت انتقال انرژی جهان شود مگر اینکه دولت ها از سرمایه گذاری های سبز برای کمک به رشد اقتصادی از طریق کندی روند سرمایه گذاری جهانی استفاده کنند.

اومی گوید:این ویروس باعث ترس از رکود اقتصادی جهانی شده و این امر سبب یکی از شدیدترین سقوط قیمت نفت در 30 سال گذشته کمک کرده و میلیاردها دلار به بزرگترین شرکتهای انرژی جهان را خسارت وارد کرده است. .

احتمالاً آلودگی اقتصادی بسیاری از پروژه های زیرساختی ، از جمله سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری در انرژی پاک مورد نیاز برای جلوگیری از یک فاجعه آب و هوایی را تا پایان دهه به تأخیر بیندازد.در کاهش احتمالی تولید گازهای گلخانه ای ناشی از بحران اقتصادی ، هیچ چیز برای جشن گرفتن وجود ندارد زیرا در صورت عدم وجود سیاست های درست و اقدامات ساختاری ، این کاهش پایدار نخواهد بود. “

براساس گزارشی جدید بلومبرگ در خصوص اوضاع مالی انرژی ، سال پیش رو می تواند اولین باری باشد که رشد انرژی خورشیدی جهان از دهه 1980 سقوط می کند. تحلیلگران روز پنج شنبه پیش بینی پروژه های جدید انرژی خورشیدی را 8 درصد کاهش دادند. انتظار می رود فروش خودروهای برقی نیز متوقف شود.

بیرول گفت: “ما نباید اجازه دهیم بحران امروز وضعیت انتقال مصارف انرژی فسیلی به انرژی پاک را به خطر بیاندازد.” وی گفت دولت ها در جهان باید از بسته های محرک اقتصادی که برای کمک به کشورها برای رونق بخشیدن به روند سرمایه گذاری در فناوری های انرژی پاک استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل IEA نشان داده است كه 70٪ از سرمایه گذاری های انرژی خالص جهان از طریق دولت به طورمستقیم یا با پاسخ به سیاست هایی تشویقی توسط بحش خصوصی مانند یارانه یا مالیات ا صورت می گیرد که دولت محور هستند.

بیرول ازدولتها خواست تا در پروژه های مربوط به اقدامات بهره وری انرژی سرمایه گذاری کنند ، این امرشاید در کوتاه مدت به سبب قیمت پائین انرژی بازده خوبی نداشته باشد اما یک سرمایه گذاری پرسود دربلند مدت است.

رئیس IEA همچنین از سیاستگذاران خواست که از رکود در قیمت جهانی نفت استفاده کنند تا یارانه های سوخت های فسیلی را حذف کنند یا آنها را قطع کنند ،این یارانه های حذف شده می تواند برای افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

وی گفت: “این شرایط چالش برانگیز بازار آزمایش خوبی برای تعهدات دولت خواهد بود.” “اما خبر خوب این است که در مقایسه با بسته های محرک اقتصادی گذشته ما فناوری های تجدید پذیر بسیار ارزانتری داریم ، پیشرفت عمده ای در وسایل نقلیه برقی داشته ایم و یک جامعه مالی پشتیبان برای انتقال به سوی انرژی پاک وجود دارد.

وی افزود: “اگر سیاست های صحیحی اعمال شود ، فرصت هایی برای بهترین استفاده از این وضعیت وجود دارد.”

منبع : گاردین