دپوی هزاران تن کاغذ در گمرک/ ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ هنوز به مبادی ابلاغ نشده است

یکی از واردکنندگان قدیمی کاغذ با گلایه از عدم ابلاغ تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ گفت: هنوز سیستم‌های گمرک برای ورود کاغذ ارز نیمایی را محاسبه می‌کنند که این مسأله موجب شده هزاران تن کاغذ از گمرک ترخیص نشود.
دپوی هزاران تن کاغذ در گمرک/ ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ هنوز به مبادی ابلاغ نشده است

علی خوش‌بین از واردکنندگان قدیمی کاغذ کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ اظهار داشت: از ۲۵ فروردین ماه بخشنامه‌ای ارسال شد که کاغذ به عنوان کالای گروه ۲ محسوب می‌شود و تا امروز همچنان سیستم‌های گمرک برای کاغذ گروه ۲ و تخصیص ارز نیمایی را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم ابلاغ‌ها همچنان کاغذ با ارز نیمایی محاسبه می‌شود، بیان کرد: با وجود اعلام مکرر و ارسال حواله‌ها و مشخص شدن اینکه مشمول ارز ۴۲۰۰ هستیم، اما موفق نشدیم محموله‌های وارد شده را از گمرک ترخیص کنیم. چرا که سیستم‌ها همچنان ارز نیمایی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه وزرای ارشاد و صمت و کارگروه کاغذ ارشاد تلاش دارند تا ارز۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد، اما تا این ساعت تغییراتی در سیستم انجام نشده و همچنان کاغذ در گروه دو قرار دارد و ارز نیمایی به آن تخصیص می‌یابد، گفت: ما موظفیم وقتی کاغذ را وارد کردیم به تعاونی آشنا تحویل دهیم. دو ماهی است کاغذهایی با حواله ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، اما در برزخ هستیم؛ نه گروه یک (ارز ۴۲۰۰ تومانی) هستیم و نه گروه ۲ (ارز نیمایی)؛ در واقع هنوز این دستورالعمل به گمرک نرسیده است.

به گفته وی، حدود ۲ هزار تن بار کاغذ تحریر این واردکننده در گمرک مانده است و در حال حاضر کاغذهایی باکیفیت هندی وارد می‌شود، اما این واردکننده در صورت تسهیل از کشورهایی چون اندونزی، پرتغال، برزیل و… کاغذ وارد می‌کند.

خوش‌بین با تاکید بر وجود تحریم و عدم دریافت پول به فروشندگان عنوان کرد: تعدادی از فروشندگان خارجی از ما پول دریافت نمی‌کنند. بنابراین ما توسط یک واسط پول را منتقل می‌کنیم که این مسیر زمان‌بر است.

این واردکننده کاغذ در پاسخ به اینکه آیا با ورود کاغذهای دپو شده در گمرک نیاز کاغذ کشور برطرف می‌شود، گفت: چند ماه گذشته برای برطرف کردن نیاز کاغذ کشور جلساتی را برگزار کردیم، اما به بازرگانان اجازه داده نمی‌شود با ارز نیمایی واردات انجام دهند. البته وزرا اعلام کرده‌اند برای نشر و مطبوعات ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهیم، اما در عمل مشمول چنین اتفاقی نیستیم، بلکه در حد حرف این مسأله باقی مانده و در عمل اجازه ثبت سفارش داده نمی‌شود. تا چند روز پیش مطلعم که ثبت سفارشی انجام نمی‌شد.

وی با تاکید بر اینکه در مقام اجرا باید مواردی لحاظ شود، افزود: ابتدا باید ثبت سفارش انجام شود و تسریع در این مسیر صورت گیرد؛ ضمن اینکه باید سقف برداشته شود. یعنی اعلام شده برخی کارت‌های بازرگانی می‌توانند یک میلیون دلار وارد کنند؛ در حالی که این مسأله انحصار است. (این بخشنامه در دوران وزارت آقای شریعتمداری اعلام شد) اما ما معتقدیم باید در بخش نیمایی این سقف برداشته شود.

خوش‌بین بیان داشت: برخی مشکلات هم در توزیع داریم. تعاونی آشنا تشکل صنفی است که در حوزه نشر اشراف دارد؛ از این رو مرتب‌ترین توزیع کننده در کشور است و دفاتر متعددی دارد. پیشنهاد ما این است که توزیع همچنان به تعاونی‌ها در حوزه نشر سپرده شود.