در آسیا بحران آب و هوا اکنون اتفاق می افتد نه در آینده

زیست آنلاین: آسیا، منطقه مستعد فاجعه جهانی، واقعیت خشن بحران آب و هوا را در سال 2019 احساس کرد.

به گزارش زیست آنلاین، دود سمی شهرهای بزرگ آسیا را احاطه کرده است، صدها نفر در اثر سیل و رانش زمین جان خود را از دست داده اند، خشکسالی و امواج گرمای کشنده شهرها را با مشکلات شدید تامین آب مواجه کرده است.

منطقه آسیا و اقیانوسیه که 60 درصد جمعیت جهان در آن زندگی می کنند، یکی از آسیب پذیرترین مناطق در مقابل بحران آب و هوا است. مشکل این است که شهرنشینی سریع در بسیاری از کشورهای آسیایی، اغلب بیشتر از سرعت توسعه در برنامه های زیرساختی صحیح پیش می رود.

با وجود تلاش کشورهایی مانند هند و چین برای حرکت به سمت انرژی پاک، رشد سریع صنعتی شدن و اتکا به زغال سنگ در کشورهای آسیایی باعث افزایش میزان انتشار دی اکسید کربن شده است.

برخی از بحران های اقلیمی به شرح ذیل است:
افزایش سطح آب دریاها

افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، گرم شدن دمای هوا، ذوب شدن یخچال های طبیعی و از بین رفتن ورق های یخ، ممکن است باعث شود تا در پایان این قرن، سطح دریا بیش از دو متر افزایش یابد. افزایش دو متری سطح آب باعث خواهد شد ۱۸۷ میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شوند و شهرهای مهمی نظیر شانگهای به زیر آب خواهند رفت.
افزایش طوفان ها

حدود 2.4 میلیارد نفر، تقریبا نیمی از جمعیت آسیا، در مناطقی که در برابر حوادث شدید آب و هوا آسیب پذیرند، زندگی می کنند. امسال، جاری شدن سیلاب و رانش زمین ناشی از باران های موسمی، سرتاسر هند، نپال، پاکستان و بنگلادش را فرا گرفت و باعث ویرانی و کشته شدن صدها نفر شد.
بحران کمبود آب

در پنج سال گذشته گرمترین موج های گرما به ثبت رسید و این موج گرما امسال در ژاپن، چین، هند، پاکستان و استرالیا احساس شد. این موج گرما به حدی شدید شده است که گروهی از محققان MIT اعلام کرده اند که بعضی از مناطق می توانند به حدی گرم شوند که دیگر قابل سکونت نباشند. امسال، شهر چنیای، ششمین شهر بزرگ هند تقریباً دچار قحطی آب شد.

منبع : cnn