درخواست فرمانده یگان محیط زیست از مردم در نوروز کرونایی

ایرنا نوشت: فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا از هموطنان درخواست می‌شود تا به روزهای نوروز امسال به طور ویژه نگاه کنند، چون هر کدام از ما سهم بزرگی در مهار این ویروس داریم.

سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: پیش از این تاکید کرده بودیم که هموطنان امسال از خرید ماهی و سبزه برای سفره هفت سین خودداری کنند زیرا علاوه بر اینکه برای محیط زیست و طبیعت مضر است، می توانند ناقل ویروس کرونا باشند و شیوع این بیماری را به همراه داشته باشد.

وی اظهارداشت: همچنین درخواست کردیم که افراد در مراسم چهارشنبه سوری امسال شرکت نکنند زیرا آتش زدن لاستیک و حتی ترقه بازی موجب افزایش آلودگی هوا می شود، چون محققان معتقدند که آلودگی هوا می تواند موجب گسترش ویروس ها از جمله کرونا شود؛ علاوه بر این مراسم چهارشنبه سوری موجب آلودگی صوتی می شود این در حالی است که تعداد زیادی از بیماران کرونایی نیاز به استراحت دارند و بروز سر و صدا موجب آزار و اذیت آنها می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این وقتی جوانان برای برگزاری چنین مراسمی کنار هم جمع می شوند ممکن است یکی از آنها ناقل باشد، اما هیچ علائمی نداشته باشد که این مساله می تواند افراد دیگر را آلوده به ویروس کرونا کند بنابراین درخواست می کنیم که امسال به این روزها و به ویژه ایام نوروز ویژه نگاه کنند.

محبت خانی تاکید کرد: با وجود تمام تاکیداتی که درباره ماندن در خانه می شود اما متاسفانه می بینیم که حتی برخی از خانواده ها آنهم در قالب چند خانواده به پارک ها می روند و در آنجا اقدام به تهیه غذا می کنند که کار بسیار خطرناکی است، مثلا در یکی از روز های گذشته دیدم که چند خانواده در یک پارک دور هم نشسته بودند و غذا می پختند، اینها گمان می کنند که ویروس کرونا در طبیعت منتقل نمی شود در حالی که اینطور نیست، در حالی که اگر افراد رفت و آمدها را رعایت کنند، قطعا می توانند در کنترل کرونا نقش داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در حالی که همه در کنترل ویروس نقش دارند و مهمترین مساله خود مراقبتی و ماندن در منازل است تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود، این موضوعی است که همواره از سوی مسوولان امر تاکید می شود، اما شاهد رفت و آمد زیادی در معابر و حتی بازار هستیم، بیاییم امسال نوروز را با نگاه ویژه بگذرانیم تا کرونا را شکست دهیم.

سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست!؟ “سوالی است که اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیت‌پذیری اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد و در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بی‌گمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسانتر، عوارض پیش‌بینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن کوتاه تر خواهد شد.
در این میان انتظار می‌رود نخبگان جامعه به ویژه اساتید و صاحبنظران و اصحاب رسانه‌ با کمک به ترویج این سوال و تشویق مخاطبان و عموم شهروندان به مشارکت در پاسخ‌دهی به آن و برجسته‌سازی پاسخ‌های الهام‌بخش و سازنده به جریان‌سازی در این حوزه پرداخته و در تبدیل این تهدید به فرصتی تاریخی برای تجلی همبستگی ملی و انسجام بیشتر جامعه ایرانی گام بردارند.