خط تولید کاغذ فیلتر در خوزستان راه اندازی می‌شود

دزفول – ایرنا – مدیرعامل شرکت حریر خوزستان از راه اندازی خط تولید کاغذ فیلتر در این شرکت خبر داد و گفت: با تولید کاغذ فیلتر در خوزستان، کشور از واردات این نوع کاغذ بی نیاز شده و به یکی از صادر کنندگان کاغذ فیلتر در جهان تبدیل می‌شود.

به گزارش ایرنا دکتر سیدمحمدعلی موسوی روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاغذ فیلتر یک نوع کالای وارداتی است و هر ساله هزینه ارزی سنگینی برای واردات آن صرف می شود لذا در راستای خودکفایی کشور از این نوع کاغذ راه اندازی خط تولید آن در شرکت حریر خوزستان طراحی شده و طرح توجیهی آن نیز آماده اجرا است.
وی با اشاره به موافقت وزیر تعاون ، کار ، رفاه و تامین اجتماعی و نیز سازمان تامین اجتماعی همچنین شرکت شستا برای راه اندازی خط تولید کاغذ فیلتر در این شرکت اظهار داشت: احداث این خط تولید در معاونت پروژه های شرکت شستا مورد موافقت قرار گرفته و طبق برنامه ریزی این خط تولید جدید از سال ۱۴۰۱ وارد گام اجرایی می شود.
دکتر موسوی نیاز کشور به کاغذ فیلتر را سالانه حدود ۱۶ هزار تن عنوان کرد و گفت: با راه اندازی خط تولید کاغذ فیلتر در شرکت حریر خوزستان علاوه بر تامین نیاز داخل سالانه بین پنج تا ۶ هزار تن کاغذ فیلتر به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه راه اندازی خط تولید کاغذ فیلتر در کشور اقدامی منحصربفرد در راستای خودکفایی کشور خواهد بود گفت: کاغذ فیلتر در بخش صنعت و تولید انواع فیلتر کاربرد دارد ضمن اینکه ماده اولیه آن در منطقه خوزستان به میزان فراوانی قابل دسترسی است.
مدیرعامل شرکت حریر خوزستان میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی خط تولید کاغذ فیلتر را سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با توجه به تقاضای بالای شرکت های داخلی برای این نوع کاغذ و نیز صادرات آن به کشورهای منطقه ، سرمایه هزینه شده برای احداث این خط جدید حداکثر ظرف مدت ۲ سال قابل برگشت است.

افزایش ظرفیت تولید در شرکت حریر خوزستان
مدیر عامل شرکت حریر خوزستان در ادامه از برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید “تیشو” ( ماده اولیه دستمال کاغذی) در این شرکت اشاره کرد و گفت: با افزایش ظرفیت تولید در این شرکت از سال آینده میزان تولید تیشو در حریر خوزستان از ۴۵ تن در روز به ۷۰ تن افزایش خواهد یافت.
دکتر موسوی گفت: تکنولوژی جدیدی برای شرکت حریر خوزستان طراحی شده است که با راه اندازی آن در سال ۱۴۰۱ علاوه بر افزایش کیفیت ماده اولیه تولید دستمال کاغذی ، شاهد افزایش تولید در این شرکت به میزان حدود ۶۰ درصد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تکنولوژی جدید تولید تیشو با کمک شرکت های دانش بنیان داخلی و بومی منطقه طراحی شده است گفت: برای راه اندازی خط جدید ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است.
دکتر موسوی با تشکر و قدردانی از وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، مدیریت شستا،مدیرعامل هلدینگ سلوزی و نماینده مردم شوش وکرخه در مجلس برای موافقت و پیگیری افزایش ظرفیت تولید در شرکت حریر خوزستان گفت: طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ آغاز می شود و پیش بینی می شود ظرف مدت ۶ ماه به بهره برداری برسد.
وی افزایش اشتغالزایی در منطقه ، افزایش صادرات به کشورهای منطقه و نیز رونق اقتصادی را از مزایای اجرای طرح های مذکور در شرکت حریر خوزستان برشمرد و گفت: مواد شیمیایی مصرفی در تولید کاغذ تیشو که تا پیش از این ۱۰۰ درصد وارداتی بود با کمک شرکت های دانش بنیان بومی منطقه اکنون تماما بومی سازی شده و از واردات آنها بی نیاز شده ایم.
وی گفت: ماده شیمیایی “رلیز” به عنوان یکی از مواد اولیه در تولید کاغذ حریر به همت متخصصان داخلی در یک شرکت دانش بنیان در شوش خوزستان بومی سازی شد.
مدیر عامل حریر خوزستان با بیان اینکه ماده شیمیایی رلیز برای تولید دستمال کاغذی تا پیش از این از اروپا وارد می‌شد گفت: ماده تولید شده به همت متخصصان داخلی در شرکت دانش بنیان منطقه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در حد استاندارد جهانی است.
وی در این نشست خبری همچنین با بیان اینکه حریر خوزستان تنها شرکت در کشور و منطقه خلیج فارس می باشد که ماده تیشو تولید می کند و ۵۰ درصد ماده اولیه تولید تیشو از خمیر باگاس می باشد گفت: مصرف خمیر باگاس در تولید ماده اولیه دستمال کاغذی در حریر خوزستان مانع از خروج ارز از کشور برای واردات خمیر دستمال کاغذی می شود ضمن اینکه قیمت جهانی این نوع خمیر به شدت افزایش یافته است.
وی میزان تولید تیشو در شرکت حریر خوزستان از ابتدای امسال تاکنون را ۱۳ هزار تن عنوان کرد و گفت: قطع برق در تابستان امسال باعث توقف ۶۰ روزه تولید در این شرکت شد که علاوه بر خسارت به تجهیزات و خط تولید باعث کاهش تولید گردید اما با تلاش صورت گرفته در پاییز و زمستان امسال تولید در این شرکت از ۴۵ تن در روز تا ۵۰ تن نیز افزایش یافت تا کاهش تولید در این شرکت جبران شود.
موسوی در ادامه به برخی مشکلات ناشی از افزایش جهانی قیمت خمیر مصرفی در تولید دستمال کاغذی و نیز هزینه حمل کشتی اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت خمیر تیشو از ۸۰۰ دلار برای هر تن به یک هزار و ۱۵۰ دلار و نیز افزایش هزینه حمل خارجی همچنین افزایش هزینه تولید شامل هزینه انرژی ،حقوق و دستمزد کارگران از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان انتظار می رود از تولید کنندگان نیز در راستای چرخش چرخ تولید و اشتغال در کشور بیشتر حمایت کند.
وی گفت: افزایش قیمت جهانی خمیر تیشو در کنار افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خمیر باگاس تولید داخل باعث کاهش حاشیه سود این شرکت به حدود سه درصد شده است لذا از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انتظار می رود در خصوص افزایش قیمت محصولات تولیدی که تنها پنج درصد اعلام شده تجدید نظر کند تا تولید کننده بتواند به روند کار و تولید ادامه دهد.
وی گفت: قیمت هر کیلوگرم خمیر باگاس تولید داخل از ۱۰۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال افزایش یافته است ضمن اینکه نیاز این شرکت ماهانه ۷۰۰ تن خمیر باگاس است که از سوی شرکت های تولیدی به ۲۰۰ تن کاهش یافته است .
وی گفت: با وجود این افزایش قیمت ، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تنها با افزایش پنجاه هزار ریالی برای هر کیلوگرم تیشو تولید این شرکت از ۲۵۰ هزار ریال به ۳۰۰ هزار ریال موافقت کرده است در نتیجه حاشیه سود این شرکت به حدود سه درصد کاهش یافته است.
وی تجید نظر در قیمت محصول تولیدی از سوی سازمان حمایت را در راستای کمک به تولید و اشتغال ضروری دانست.
شرکت حریر خوزستان در شهرستان شوش به عنوان نخستین تولیدکننده مواد سلولزی( تیشو ) دستمال کاغذی از باگاس نیشکر از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.
حریر خوزستان نخستین شرکت در کشور است که با تلاش متخصصان داخلی موفق شد از باگاس نیشکر به عنوان ماده اولیه تولید مواد سلولزی (دستمال کاغذی) استفاده کند.