خط تولید سلول خورشیدی به زودی در ایران راه اندازی می شود

زیست آنلاین: خط تولید سلول خورشیدی که از اروپا خریداری ‌شده با 600 کانتینر در حال ورود به بندر شهید رجایی است و با راه‌ اندازی آن در سال پیشرو می‌توان زنجیره تولید پنل در ایران را کامل‌ تر کرد.

کیوان گردان، مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت در پنل «چالش‌ های بومی‌ سازی و استانداردها و کیفیت تجهیزات انرژی ‌های تجدیدپذیر» گفت: تصمیمات وزارت صنعت به‌ صورت پویا است و با توجه به شرایط کشور می‌تواند تغییراتی داشته باشد.

وی اظهار کرد: به سرمایه گذران داخلی و خارجی که بدون استفاده از تسهیلات بانکی (ارزی و یا ریالی) و با سرمایه‌ گذاری شخصی تجهیزات نیروگاه ‌های خورشیدی را برای احداث نیروگاه دارای مجوز ساتبا وارد کرده‌اند، اجازه ترخیص از گمرک داده ‌شده است.

وی افزود: دریافت استانداردهای بین ‌المللی مورد تأکید وزارت صمت بوده است و بر همین اساس شرکت تابان توانسته است گواهینامه ‌های مربوطه را اخذ کند.

گردان بیان کرد: کسانی از تسهیلات قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» بهره می‌برند الزاماً باید از تولید داخل استفاده کنند. برای نمونه برخی از پروژه‌ هایی که 20 درصد از منابع مالی خود را از منابع داخلی تأمین کرده‌اند باید به همین میزان تولیدات داخلی را مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان این موضوع که در بحث معافیت گمرکی برای محصولاتی که نمونه داخلی دارند طبق قانون امکان معافیت گمرکی وجود ندارد افزود: به‌ منظور افزایش ظرفیت تولید داخلی، حقوق و عوارض گمرکی با تعرفه 20 درصد به ‌طور مشابه برای پنل ‌های خورشیدی فتوولتاییک و انورترهای خورشیدی در نظر گرفته ‌شده است.

وی بیان کرد: خط تولید سلول خورشیدی که از اروپا خریداری ‌شده با 600 کانتینر در حال ورود به بندر شهید رجایی است و با راه ‌اندازی آن در سال پیشرو می‌توان زنجیره تولید پنل در ایران را کامل‌ تر کرد.

مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت در جمع ‌بندی خاطرنشان کرد: وزارت صمت مسیر را بر روی سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی مسدود نکرده است و حمایت‌ های لازم از تولید داخل را دارد.