جهش صادراتی زنجان از محل ورود موقت

استاندار زنجان گفت: پس از حل مشکل صادرات از محل ورود موقت، شاهد جهش صادراتی در استان هستیم.

 

 

فتح‌الله حقیقی شامگاه دیروز (۱۷ آذرماه) در جلسه توسعه صادرات زنجان، با بیان اینکه جهش صادراتی استان در حال حاضر نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال از وضعیت خوبی برخوردار است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که اگر یک گام از محدودیت‌های کرونایی برداشته شود، حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه صادراتی استان اتفاق می‌افتد.
وی افزود: وضعیت صادرات در فروردین امسال ۷۸ درصد نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشت؛ به‌ طوری ‌که در هشت ماه نخست امسال روند کاهش صادرات استان به ۶ درصد رسیده است. جهش صادراتی استان زنجان نسبت به متوسط کشوری از وضعیت مطلوبی برخوردار است و با این روند در ماه‌های پایانی سال شاهد رشد صادراتی استان زنجان خواهیم بود.
این مسئول با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته به جد پیگیر حل مشکلات واردات موقت واحدهای تولیدی استان بودیم، ادامه داد: با پیگیری‌های متعدد توانستیم بخشی از مشکلات صادرات از محل ورود موقت استان را برطرف کنیم که این موضوع منجر به جهش صادرات استان زنجان شد.
در ادامه، مدیرکل گمرک استان زنجان نیز اظهار کرد: طی هشت ماهه امسال ارزش کالاهای وارداتی به گمرک استان ۱۸۸ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۸۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ثبت ۲۴۴ میلیون و ۲۷ هزار و ۵۰۲ دلار، کاهش ۲۳ درصدی دارد. همچنین وزن کالاهای وارده به استان نیز با ۱۳ درصد کاهش به بیش از ۲۲۰ میلیون و ۴۴ هزار کیلوگرم رسیده است.
میرهاشم سیداحمدی با اشاره به میزان صادرات انجام ‌شده، افزود: در هشت ماهه سال گذشته ارزش کالاهای صادراتی استان بیش از ۱۶۱ میلیون و ۸۳۹ هزار دلار و به وزن بیش از ۸۷ میلیون و ۶۲۲ کیلوگرم بود و امسال نیز در مدت مشابه کالاهایی به ارزش ۱۵۱ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۹۰ دلار و به وزن ۸۹ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۳۲ کیلوگرم از گمرک استان صادر شده که نسبت به سال قبل به ترتیب ۶ درصد کاهش و ۲ درصد افزایش داشته است.
این مسئول ادامه داد: میانگین هر تن صادرات استان طی هشت ماهه امسال ۱۶۹۵ دلار بوده که این مهم برای کل کشور ۲۸۶ دلار است که نشان از آن دارد ارزش میانگین هر تن صادرات استان تقریبا ۵.۹۲ برابر میانگین کشوری است.
مدیرکل گمرک استان زنجان تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شمش روی، ترانسفورماتور، پروفیل، پلیمر پروپیلن، کشمش و خرما، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، محصولات لبنی، مخلوط آب میوه و سبزیجات و پارچه‌های نبافته بوده که ترکیه و عراق بیشترین مقصد کالاهای صادراتی استان است.
سیداحمدی یادآور شد: در هشت ماهه گذشته، عمده کالاهای وارداتی خاک روی، خمیرچوب – کاغذ یا مقوای بازیافتی، نخ پلی‌آمید – نخ پلی‌استر، ماشین‌آلات خط تولید، پلی پروپیلن – پودر جاذب، ترانسفورماتور – دژنکتور و تنظیم‌کننده ولتاژ، کاغذ سیگار – کاغذ تحریر – کاغذ کرافت و تیشو، ورق فولادی، ریسمان – طناب‌ها و کابل‌ها و الیاف سنتتیک بوده است.
در ادامه این جلسه نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار کرد: به دلیل بیماری کرونا و بسته بودن مرزهای کشور شاهد کاهش صادرات بودیم که به تبع آن در برهه‌ای صادرات استان نیز با کاهش مواجه شد ولی پس از پیگیری‌های انجام‌ شده و رفع مشکل صادرات از محل ورود موقت، در طول ۴۵ روز اخیر شاهد جهش در صادرات استان هستیم.
ناصر فغفوری ادامه داد:  وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش کالاهای صادراتی استان زنجان را در سال‌جاری بیش از ۲۱۸ میلیون دلار پیش‌بینی و هدف‌گذاری کرده که در هشت ماهه امسال ۱۴۵ میلیون دلار آن محقق شده و در هشت ماهه ۱۰۵ درصد تحقق هدف داریم که نشان از جبران کسری صادراتی در ماه‌های ابتدایی سال است.
وی افزود: در هشت ماهه امسال ۹۴ درصد تحقق اهداف صادراتی با کشور عراق، ۱۰۲ درصد با ترکیه و با کشور ارمنستان نیز بیش از ۸.۵ برابر پیش‌بینی انجام‌ شده، صادرات کالا اتفاق افتاده است. علاوه ‌بر آن صادرات به کشور پاکستان نیز ۵ برابر بیشتر محقق شده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند همراهی همه مدیران بخش خصوصی و دولتی است، اظهار کرد: در استان زنجان ۳۵۰ کارت بازرگانی صادر شده که از این تعداد ۱۴۶ شرکت در حوزه صادرات فعال هستند.
علی یگانه‌فرد با اشاره به اینکه از این تعداد نیز حجم صادراتی بیش از ۸۲  شرکت  ۱۰۰ هزار دلار است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که حوزه صادرات نیازمند مدیریت است. در تلاش هستیم سایر صنایع استان زنجان همانند صنایع سرب و روی را در حوزه صادرات فعال کنیم.