جلوگیری از انتشار 7 میلیون تن کربن دی اکسید با کاهش 20 درصدی محصولات دامی

زیست آنلاین: طبق گزارش کمیته تغییرات آب و هوایی انگلیس، کاهش حداقل 20 درصدی مصرف گوشت گاو، گوسفند و لبنیات و همچنین کاهش 20 درصدی ضایعات مواد غذایی معادل جلوگیری از انتشار هفت میلیون تن کربن دی اکسید است.

به گزارش زیست آنلاین، به نقل از کمیته تغییرات آب و هوایی انگلیس، مردم باید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، مقدار گوشت گاو، گوسفند و لبنیات مصرفی خود را به یک پنجم کاهش دهند.

این نهاد می گوید نهادهای عمومی باید با ارائه گزینه های گیاهی مردم را به مصرف مواد غذایی گیاهی در همه وعده ها تشویق کنند. طبق این گزارش اگر مردم مصرف مواد غذایی و گوشتی خود را داوطلبانه کاهش ندهند، ممکن است اخذ مالیات برای گوشت و لبنیات لازم باشد. این گزارش توسط مشاوران رسمی دولت انگلیس، کمیته تغییرات آب و هوا CCC) ) تهیه شده است.

مدیر اجرایی این کمیته، کریس استارک به بی بی سی نیوز گفت: ما نمی توانیم بدون ایجاد تغییر عمده در نحوه استفاده از زمین و طبیعت، نحوه کشاورزی و آنچه می خوریم، به هدف انتشار کربن صفر در سال 2050 برسیم. اتحادیه کشاورزی NFU نیز از این گزارش استقبال کرده است.

این سند اقدامات زیادی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در حومه شهرها توصیه می کند که شامل افزایش پوشش جنگلهای انگلیس از 13٪ به حداقل 17٪ تا سال 2050 می باشد. اما پیشنهاد برای کاهش مصرف لبنیات و گوشت قرمز احتمالاً توجه همه را جلب خواهد کرد.

نویسندگان می گویند کاهش حداقل 20 درصدی مصرف گوشت گاو، گوسفند و لبنیات و همچنین کاهش 20 درصدی ضایعات مواد غذایی معادل  با جلوگیری از انتشار هفت میلیون تن کربن دی اکسید است.

یک چهارم انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به تولید موادغذایی است. نیمی از انتشار ناشی از تولید مواد غذایی مربوط به محصولات دامی است که 50 درصد از انتشار محصولات دامی نیز مربوط به گوشت گاو و گوسفند است. در این گزارش همچنین بر ممنوعیت استخراج ذغال سنگ نارس تاکید شده است.

منبع : bbc