تولید و بازرگانی نیازمند مدیریت واحد هستند/لغو قانون تمرکز آثار خوبی ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی و لغو قانون تمرکز، آثار خوبی ندارد، گفت: نمایندگان باید توجه کنند در سال‌هایی که وزارت بازرگانی وجود داشت همکاری خوبی در کشور بین بخش تولید و بازرگانی ایجاد نمی‌شد.
تولید و بازرگانی نیازمند مدیریت واحد هستند/لغو قانون تمرکز آثار خوبی ندارد

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح احیای وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس گفت: تاکنون 8 مرتبه موضوع تفکیک و ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح شده است. در یک سال گذشته مجلس سه بار با احیاء وزارت بازرگانی مخالفت کرد و اجازه تشکیل این وزارتخانه را نداد.

وی ادامه داد: دلیل مخالفت مجلس این بود که تجربه دنیا نشان از آن دارد که تولید و بازرگانی نیازمند مدیریت واحد هستند. نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند در سال‌هایی که وزارت بازرگانی وجود داشت همکاری خوبی در کشور بین بخش تولید و بازرگانی ایجاد نمی‌شد.

کاتب با اشاره به قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: قانون مذکور به دنبال ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد. هدف از قانون این بود که وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت تولید محصولات کشاورزی و صنایع مرتبط با آن نیاز مبرمی به بخش بازرگانی دارد. به عبارتی باید بخش بازرگانی در کنار آن باشد و با هم همکاری کنند.

وی افزود: در چند سال گذشته به واسطه قانون تمرکز شاهد کاهش واردات و افزایش تولید محصولات کشاورزی بودیم. در صورت تشکیل وزارت بازرگانی قانون تمرکز ملغی خواهد شد و قطعاً آثار خوبی نخواهد داشت.

نماینده مردم گرمسار در مجلس در پایان تصریح کرد: اگرچه کمیسیون اجتماعی کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی را تصویب کرده و دولت هم اصرار دارد این اتفاق رخ دهد اما به اعتقاد بنده بهتر است ساختار سازمانی تولید و بازرگانی در یک وزارتخانه باشد.