توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها جراحی اقتصاد شمال كشور است

معاون امور زيربنايی و توليدي سازمان برنامه و بودجه كشور درسفر يك روزه به گيلان و مازندران، اجری برنامه توقف بهره برداری چوب از جنگل‌های شمال را نوعی جراحی اقتصادی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، حمیدرضا عدل معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور درسفر یک روزه خود به استان‌های گیلان و مازندران، به منظور بررسی مسایل مرتبط با اجرای طرح تنفس جنگل به همراه عبدالغفار شجاع مشاور رییس این سازمان و مسجدی رییس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان و هیأت همراه از کارخانجات‌ صنایع سلولزی شهرستان رشت و همچنین از محدوده اجرای طرح توقف بهره برداری جنگل درحوزه دارابکلای ساری بازدید به عمل آوردند و جلساتی با مدیران کارخانجات و مدیران کل ذی‌ربط با حضور استانداران استان های مازندران و گلستان برگزار کرده و روند اجرا و چالش های آن را مورد بررسی قرار دادند.

در این بازدید، عدل ضمن ارایه سوابق موضوع، اجرای برنامه توقف بهره برداری چوبی از جنگل های شمال را نوعی جراحی اقتصادی دانست.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران از همان برنامه اول که در سال ۱۳۶۷ تدوین شده، و در سال ۱۳۶۸ به اجرا در آمد،در آن زمان برنامه ریزی شده بود که سالی دو میلیون و ۵۰۰۰متر مکعب از جنگل های شمال برداشت شود،در صورتی‌که مساحت کل جنگل های تحت پوشش اجرای طرح های جنگل داری کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار بود، اما در عمل این میزان اهداف محقق نشد.

وی گفت: در راستای اجرایی‌سازی ایده توقف بهره برداری، در سال ۱۳۹۲مصوبه دولت تحت‌عنوان «برنامه بهینه‌سازی، پایش و حفظ جنگل‌های کشور» در ۱۰ ماده مطرح شد. در این برنامه قید شد که بهره‌برداری از جنگل‌ها باید براساس ظرفیت‌های قابل تحمل اکولوژیکی و اقتصادی در چارچوب مدیریت پایدار جنگل‌ها صورت گیرد.

به گفته عدل، بر اساس این مصوبه بهره برداری از جنگلها مجاز بود و وزارت جهاد کشاورزی باید جنگل‌ها را پایش می‌کرد و دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت نفت را نیز مکلف کرد تا برای کاهش فشار روستانشینان حاشیه جنگل،سوخت جایگزین فسیلی (گازونفت) را فراهم کند.

وی همچنین تصریح کرد که این مصوبه، بهره‌برداری را تا حدودی محدود ‌کرد و تنهاچوب‌های خشکیده، آفت‌زده، شکسته افتاده و در عملیات پرورشی باید جمع‌آوری و برداشت می‌‎شد و نباید از درختان سالم بهره‌برداری صورت می‌گرفت، بر همین اساس ایرادات زیادی از سوی مجامع علمی و اجرایی مطرح شد.

وی با اشاره به این که اجرای طرح تنفس جنگل مجدد از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برخی واحدها هم اکنون برای تأمین مواد اولیه دارای مشکل هستند که باید در یک برنامه کوتاه و همچنین دراز مدت حل شود. پیشتر هم مقرر شد که برخی مذاکرات در سطح ملی با وزارتخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت هم برای رفع موانع واردات مواد اولیه و هم گسترش و افزایش سطوح تحت پوشش زراعت چوب با تسهیلات و واگذاری اراضی مستعد برای این طرح به ویژه برای صاحبان صنایعی که متضرر شده اند، صورت گیرد تا گام‌های موثرتری برای اجرای طرح توقف بهره برداری چوبی جنگل برداشته شود .

وی با اشاره به این که در قانون برنامه ششم، طرح جایگزین نیز برای این موضوع پیش بینی شده است، یادآور شدکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش نویس این طرح را در دست تهیه دارد که نیازمند بررسی همه جانبه است و لذا سازمان برنامه و بودجه کشور هم آماده است این طرح را برای در میان گذاشتن با استان ها و متخصصان برای تخصیص امکانات بیشتر در طرح جایگزین از سازمان مذکور خواستار شده است.

عدل بعد از این بازدید‌ها، در جلسه تخصصی که با حضور استانداران مازندران و گلستان و استانداری گیلان و همچنین مدیران جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت و معدن و کارشناسان مرتبط با برنامه توقف و بهره برداری جنگل‌های استان‌های شمالی برگزار شد، شرکت نمودند.

بر پایه این گزارش، درآغاز نشست استان مازندران، مفید غلامی راد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران ضمن خیر مقدم به معاون فنی، امور زیر بنایی و تولیدی سازمان برنامه بودجه کشور و هیأت همراه به استان مازندران گزارشی ازمسائل مربوط به طرح توقف بهره برداری از جنگل را ارئه کرد.