تعطیلی مطبوعات چهارمحال و بختیاری به واسطه کرونا و گرانی کاغذ؛ مسئولان تدبیر کنند

گروه استان‌ها – این روزها مطبوعات استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر معضل و بحران کرونا با مشکلات دیگری مثل گرانی کاغذ نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث شده رسالت این رسانه‌ها به حاشیه رود و دچار آفات زیادی شوند و حتی برخی از آن‌ها تعطیل شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، رسانه‌ها همواره یکی از ارکان توسعه کشور بوده‌اند که با پویایی، جریان سازی و پیگیری مطالبات مردم نقش بسیاری را در رشد آن کشور ایفا کرده‌اند.

امروزه رسانه می‌تواند با تعامل، بین مردم و مسئولان پل بزند و مشکلات مردم را به گوش مسئولین برساند، شاهد بودیم که با شروع یک جریان رسانه‌ای چه اتفاقات مثبتی رخ داده است و توانسته در آن مورد تحول ایجاد کند.

استان چهارمحال و بختیاری از آن جمله استان‌هایی می‌باشد که در کشور مظلوم و تا حدودی محروم واقع شده است و متاسفانه مشکلات زیادی بر دوش می‌کشد، از رتبه یک بیکاری در کشور تا پروژه‌های مهم نیمه تمام در طی سال‌های طولانی، از گرانی سرسام آور ملک تا معضل عدم شایسته سالاری در مناصب دولتی و… از جمله مشکلات پیش پا افتاده استان است.

در سال‌های اخیر مردم متوجه رسانه‌ها  برای احقاق حقوق خود شده‌اند که البته می‌توان گفت رسانه می‌تواند نقش جدی در محرومیت‌زدایی و پیشرفت داشته باشد، چه فسادها و چه خطاهایی که اگر رسانه نبود صورت می‌گرفت و شاید کمتر کسی از این جریانات مطلع می‌شد.

به طور خلاصه باید گفت در استانی همچون چهارمحال و بختیاری، وجود رسانه واقعی مطالبه‌گر امری ضروری و بیش از سایر استان‌ها لزومش حس می‌شود و حیف آن که رسانه‌ها ظرفیت خود را در جهت  منافع مردم و آبادانی استان استفاده نکنند.

در این بین، رسانه‌های چاپی همچون نشریات و مجلات و به طور کلی مطبوعات، چه مطبوعات محلی و چه غیر محلی، با وجود رسانه‌های برخط و دیجیتال و فضای مجازی همچنان جایگاه خاصی در بین مردم واقشار مختلف دارند و می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند.

مدت‌ها است که حال نشریات مکتوب استان چندان خوب نیست که البته کرونا هم مزید بر علت شد و دست نشریات مکتوب را از پشت بست، از بحث همیشگی کرونا که بگذریم گرانی کاغذ روح نشریات مکتوب را مچاله کرده است.

نشریات مکتوبی که می‌توانند با تولید محتوای در خور، صدای مردم باشند، درد گرانی کاغذ و کرونا و کمبود محتوا بر پیکره‌شان نشسته و اکنون می‌توان گفت تنها 50 درصد آن‌ها کم و بیش فعالیت دارند.

در استانی که صدای مردمش به جایی نمی‌رسد، رسانه‌های مکتوب و برخط می‌توانند پرچم‌دار مطالبات باشند که در این برهه حساس، سستی و تعلل کار گشا نیست.

در استان چهارمحال و بختیاری چند ده رسانه‌ی مکتوب و برخط وجود دارد که هر بار می‌توانند به چندین مطالبه  مردم بپردازند و گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند که چیزی غیر از این، از مهمترین رسالت رسانه نیست.

با سیدمرتضی فیاضی، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان به گفت‌وگو نشستیم، این گفت‌وگو از مشکلات نشریات آغاز می‌شود و با رسالت اصلی رسانه‌ها به پایان می‌رسد، در این میان هم مطالبی در خصوص برخی نشریات استان که از رسالت خود تخطی کرده‌اند، گفته می‌شود‌.

فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکل گرانی کاغذ در نشریات مکتوب، اظهار داشت: نشریات محلی مشکلات مضاعفی در رابطه با کاغذ دارند، از اواخر سال گذشته افزایش قیمت کاغذ یک سیر صعودی پیدا کرد که این سیر تا اردیبهشت و خردادماه سال جاری ادامه  داشت اما پس از این ماه‌ها این سیر تغییر نکرده و ثابت باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه کاغذهای تحریر افزایش قیمت بیشتری نسبت به کاغذهای رولی داشتند، گفت: هیچ اختیار تامی در خصوص کنترل گرانی کاغذ نداریم، غیر از مکاتبات با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مسئولین متولی کار دیگری نمی‌توان انجام داد، متاسفانه یارانه کاغذ هم وجود ندارد.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خارج از عوامل گرانی کاغذ و کرونا، ظهور فضای مجازی موجب کاهش مخاطبین مکتوبات شده است.

عدم تولید محتوا مخاطبان نشریات مکتوب را کاهش داده است

وی عنوان داشت: اما عامل دیگر در رکود مخاطبین نشریات محلی استان، کمبود محتوای درست و تولیدی در نشریات است که با ارتقای سواد رسانه‌ای خبرنگاران می‌توان تولید محتوای خوبی داشت.

فیاضی بیان داشت: خبرگزاری‌ها پیشروان خبر هستند اما نشریات مکتوب بلافاصله با زمان بیشتری باید خبر را بگیرند، ارتقای سواد رسانه‌ای و آموزش تخصصی لازم به خبرنگاران می‌تواند راهکار افزایش مخاطب باشد که خانه مطبوعات استان در این جهت گام برداشته است.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: 95 سرپرستی روزنامه سراسری، 5 روزنامه محلی، 32 هفته نامه، 7 دو هفته‌نامه، 9 ماه نامه، 5 فصل نامه و 10 خبرگزاری به علاوه 16 پایگاه خبری در استان وجود دارد.

فیاضی ادامه داد: از 32 هفته نامه‌ای که در استان مجوز دارند نیمی از آن‌ها فعال است یعنی 16 هفته نامه در استان یا نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، چهار دوهفته‌نامه‌ هم در استان غیرفعال هستند و 4 ماه نامه فعال و همچنین رسانه‌های برخط همه فعال هستند.

وی با اشاره به پرداخت یارانه به نشریات مکتوبات، اظهار داشت: پرداخت یارانه به نشریات مکتوب اصلا عادلانه نیست، 9 ماه از سال جاری گذشته است و ریالی نشریات مکتوب یارانه دریافت نکرده‌اند.دستورالعمل جدید وزارت ارشاد در خصوص لحاظ کردن نظم انتشارات 80، از ابتدای آبان 99 عملا به قربانی کردن نشریات مکتوب ما در استان منجر می‌شود چرا که ضریب 80 بسیار بالا برای نشریات می‌باشد.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری افزود: پیشنهاد این بود که ضریب 80 را به ضریب 60 کاهش دهند، که این پیشنهاد نظم در انتشارات بسیار تاسف‌آور است و باید فکری در این جهت صورت گیرد.

وی با اشاره به مورد قبول بودن ماهیت کار نظم در انتشارات، بیان داشت: این عمل مورد قبول است چرا که باید نشریات فعال از نشریات صوری و غیرفعال تشخیص داده شوند اما رقم 80، بسیار بالا است.

شبه خبرنگاران آفت مطبوعات استان هستند

وی با اشاره به آفت مطبوعات استان، عنوان داشت: یکی از آفات بزرگ در مطبوعات استان استفاده ابزاری از رسانه است که این افراد نه تنها خبرنگار نیستند بلکه شبه خبرنگار هستند، برخی از جایگاه خود سواستفاده می‌کنند و مدیر حقیقی و حقوقی را بخاطر یک مسئله‌ای تحت فشار می‌گذارند و باج ‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رسالت رسانه جلوگیری از فساد، شفاف‌سازی و… است، گفت: چنین افرادی از این رسالت تخطی و عدول می‌کنند که از ابزار خود یک بهره‌برداری شخصی انجام می‌دهند که البته این تعداد افراد در استان تعداد معدودی هستند، می‌توان گفت سه تا چهار نشریه به این شکل عمل می‌کنند.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این چند نشریه ذهنیت مخاطب و خصوصا مسئولین را خراب کرده‌اند که موجب ذهنیت منفی مسئولین و مردم به رسانه‌ها شده‌اند، به شدت با این سیستم مخالف بوده و به دنبال درست شدن این ماجرا هستیم و اگر این روند ادامه یابد به شیوه‌ قانونی با این افراد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه به نشریات باید مثبت باشد، اظهار داشت: باید تعامل خوبی با مسئولین صورت گیرد و بخاطر این چند نشریه نباید شان و کرامت مابقی خبرنگاران و رسانه‌ها زیر سوال رود.

وی ادامه داد: رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های دیگر بیش از رسانه‌های جمعی تاثیرگذار بوده‌اند، اعتماد مردم نسبت به این رسانه‌ها بیشتر است چرا که این رسانه‌ها منفعت، حقوق و کوچکترین امکاناتی ندارند.

فیاضی گفت: از رسانه‌های استان درخواست دارم، رسالت خود را محقق کنند، از طرفی مسئولان امر یک سری از مواردی که واقعا استحقاق رسانه‌ها است را از لحاظ معیشتی، بیمه و… در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران جسارت را فدای مصلحت نکنند، تاکید کرد: بیشتر اوقات نیاز به بیان مطالب آن هم با جسارت وجود دارد، اگر اعتماد مردم در حد اعلا نسبت به رسانه‌ها احیاء شود قطعا منافع عمومی و آرمان‌های همگانی رشد زیادی پیدا می‌کند.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: خبرنگاران به ارتقای سواد رسانه‌ و تولید محتوا بپردازند، مطالبات مردمی را به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌ها حتما در دستور کار قرار دهند که با پیگیری مداوم و جمعی رسانه‌ها مطالبات مردم زودتر به نتیجه خواهد رسید.