تخصیص ۲۰ میلیون دلار ارز نیمایی برای واردات کاغذ/ آیین نامه‌های مربوط به هنرمندان بازنگری می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای تامین کاغذ مورد نیاز به عنوان کار فوری با بانک مرکزی مذاکراتی صورت گرفته و تخصیص ارز نیمایی درحال انجام است و حدود ۲۰ میلیون دلار به این امر اختصاص پیدا کرده و در یک فرصت کوتاه واردات کاغذ صورت می‌گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین در پاسخ به این سئوال که “چندی پیش در سفر  به استان فارس درباره تخصیص بودجه به بخش فرهنگ و هنر این استان سخن گفتید؛ باتوجه به صحبت‌های شما چند درصد این بودجه صرف معرفی هرچه بیشتر حافظ و البته سعدی در عرصه‌های جهانی خواهد شد؟ آیا برآوردی دارید که مردم دنیا تا چه اندازه با مفاخر ایران آشنا هستند؟” گفت: عمدتاً به لحاظ تمدن و تاریخ دیرینه ایران، همه نسبت به فرهنگ ایران آشنایی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر باید هر آنچه داریم را به دنیا معرفی کنیم که این اقدام در حال انجام است و در دوره جدید فعالیت‌ها در بازنمایی رسانه‌ای و بازار سازی انقلابی ساختار فرهنگ و معرفی بین المللی هنرمندان کشور مور توجه قرار گرفته که با داشتن مفاخر بزرگی مانند سعدی و حافظ می‌توانیم بخشی از مأموریت‌های خود را انجام دهیم.

وی درباره اقدامات در نظر گرفته شده برای استان قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران عنوان کرد: در نظر گرفته شده تا با حمایت مسئولان دوسالانه خوشنویسی به صورت بین المللی برگزار شود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دنبال تحقق این امر هستیم و امیدواریم در دوسالانه بعدی شاهد حضور هنرمندان کشورهای همسایه باشیم.

این مسئول فرهنگی و هنری افزود: همچنین قرار است  آثار خوشنویسی هنرمندان را در کشورهای منطقه، بویژه کشورهای جهان اسلام برای علاقمندان ارائه کنیم.

تشکیل شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در پاسخ به این پرسش که در دولت قبل قانونی تصویب شد که بر اساس آن هنرمندان موسیقی باید 10 درصد از درآمد خود را به خزانه دولت پرداخت می کردند؛ این طرح نارضایت هایی در پی داشته و انتقاد و اعتراض اهالی موسیقی را برانگیخته بود و اینکه الان این طرح در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: عمدتا مالیات بر آثار هنری شامل معافیت می‌شود و این امر در بخش‌های خاصی اتفاق افتاد، ما برای بخش‌های حقوقی وزارتخانه موظف کردیم تمام لوایحی که پیش از این وجود داشت یا بخش‌هایی که نیازمند بازنگری است در یک دوره شش ماهه بازنگری شود و تمام آئین نامه‌ها با همکاری دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به روز رسانی می‌شود.

اسماعیلی اظهار کرد: شورای هنر مجددا ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شده که ظرفیت خوبی را برای سیاست گذاری در اختیار وزارت خانه قرار داده و امیدواریم در گام اول سند راهبردی موسیقی، هنرهای تجسمی و تئاتر را در این شورا به تصویب برسانیم.

وی همچنین درباره حذف یارانه تامین اجتماعی عنوان کرد: مأموریت‌های صندوق هنر توسعه داده شده و روز گذشته در کمیسیون فرهنگی دولت موضوع فعالان قرآنی را به آن اضافه کرده‌ایم، این صندوق متعلق به تمامی اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از ابتدای تصدی پست وزارت نارضایتی خبرنگاران از استان‌های مختلف کشور به ما ابلاغ شده و در همین راستا صندوق را موظف کرده‌ایم تا این موضوع را بررسی کنند و خبرنگارانی که استانداردهای مورد نظر را به عنوان فعالیت حرفه‌ای دارا هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: برای بررسی امور خبرنگاران باید یک مرکزیت داشته باشیم و مهم‌ترین مرکز حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در صندوق هنر متمرکز شده و حتی این موضوع مطرح شده که فعالین میراث فرهنگی نیز ذیل همین صندوق قرار گیرند، در واقع بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی در این صندوق متمرکز می‌شود.

تکمیل تالار شهر قزوین در اولویت قرار می‌گیرد

مقام ارشد فرهنگ و هنر کشور عنوان کرد: این موضوع مطرح شده که بانک مرکزی نمایندگانی در صندوق هنر داشته باشد تا اگر نیاز به فعالیت پولی و بانکی بود بتوانیم انجام دهیم.

وی درباره گرانی کتاب بیان کرد: موضوع اول کاغذ است، دولت خودکفایی صنعت نشر را از مهم‌ترین وظایف خود قرار داده، در سفر فارس ۱۰۰ میلیارد تسهیلات برای مجموعه‌ای که می‌توانست ۲۰ درصد نیاز کاغذ و مقوای کشور را تامین کند پرداخت کرد، با راه اندازی دو مجموعه دیگر در استان خوزستان نیز می‌توانیم سالانه ۲۴۰ هزار تن تولید داشته باشیم که ظرفیت آن حتی از نیاز ۳۶۰ هزار تنی ما بیشتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای تامین کاغذ به عنوان برنامه میان مدت یک کارگروه سه نفره تشکیل می‌شود.

وی اظهار کرد: هفت و نیم میلیون تن کاغذ در قوه قضائیه است که طبق صحبت‌های انجام شده با ریاست قوه دستور تسریع داده شده و چهار و نیم میلیون تن نیز در تعزیرات حکومتی موجود است که مشکل آن حل خواهد شد و وارد بازار می‌شود.

اسماعیلی درباره اقدامات انجام شده برای افزایش زیرساخت‌های هنر و فرهنگ قزوین گفت: تکمیل تالار فرهنگ و هنر قزوین که ۲۰ درصد پیشرفت داشته را در اولیت سفر استانی قرار خواهیم داد.