تخته چند لایی چه جنسی خوب است؟

تخته چند لایی یا پلای وود نوعی تخته چوبی است که از به هم چسبیدن تعدادی ورق چوبی به‌دست آمده‌است.

به گزارش بازار، تخته چند لایی یا پلای وود نوعی تخته چوبی است که از به هم چسبیدن تعدادی ورق چوبی به‌دست آمده‌است. این ورق‌ها را با استفاده از چسب‌های قوی به‌صورت لایه‌ای بر روی یکدیگر قرار داده و یک چوب محکم را تولید می‌کنند. استحکام این چوب مدرن چند لایه باعث شده‌است تا درزمینه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. به‌طورکلی پلی وود جزو پرمصرف‌ترین مصالح برای ساخت‌وساز محسوب می‌شود.
از این محصول برای ایجاد و ساخت محصولاتی مانند کابینت، درب خانه، مبلمان و غیره استفاده می‌کنند. تخته چند لایی خود در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. برخی از افراد ممکن است پلای وود یا تخته چند لایی را با پلی وود اشتباه بگیرند. در این خصوص باید گفت که پلای وود درواقع فقط شبیه به چوب است و آن را از مواد پلاستیکی بازیافتی و چوب می‌سازند. برای آشنایی بیشتر شما با این محصول ما موضوع این مطلب از مدرن چوب را به معرفی انواع تخته چند لایی اختصاص داده‌ایم.

معرفی انواع تخته چند لایی براساس تعداد لایه

همان‌طور که اشاره شد، این نوع تخته در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. انواع مختلف آن عبارت‌اند از:

۳ لایه

تخته سه لایی رایج‌ترین نوع تخته چند لایی است. درواقع این نوع تخته اولین نوع تخته چند لایی است و تا سال‌های گذشته تمامی تخته‌های چند لایی را به‌صورت سه لایه تولید می‌کردند. تخته سه لایی در مقایسه با سایر تخته‌های چندلایی نازک‌تر بوده اما استحکام قابل قبولی دارد. از این تخته برای سایل وسایلی همچون وسایل تزئینی و فضای داخلی خانه‌های استفاده می‌کنند.

۵ لایه

تخته ۵ لایی همان‌طور که از نامش پیداست، از ۵ لایه روکش تشکیل شده‌است. این ۵ لایه موجب استحکام بالا و دوام بالای این نوع تخته‌ها می‌شود. تخته‌های ۵ لایه مناسب‌ترین گزینه برای مکان‌هایی هستند که به استحکام بالا نیاز دارند. این نوع تخته را معمولاً برای محیط‌های خارجی به‌کار می‌برند.

۷ لایه و بیشتر

انواع دیگری از تخته‌های چند لایی وجود دارد که تعداد لایه‌های آن‌ها به ترتیب ۷، ۹، ۱۱، ۱۳ و بیشتر است. این تخته‌ها کاربردهای زیادی داشته و این روزها درزمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تخته‌های لایی را با نام تخته‌های چندمنظوره نیز می‌شناسند. اضافه کردن لایه‌های بیشتر به این تخته‌ها موجب شده‌است تا استحکام آن‌ها به‌شدت بالا رود و عواملی همچون باد و طوفان نتواند به‌راحتی به آن‌ها آسیب بزند.

تخته چند لایی چه جنسی خوب است؟

انواع تخته چند لایی براساس جنس

یکی از سؤال‌هایی که اکثر مشتریان با آن روبه‌رو هستند، این است که تخته چند لایی چه جنسی خوب است؟ برای پاسخ به این سؤال باید جنس‌های مختلف تخته چند لایی را بررسی کنیم. متداول‌ترین جنس تخته‌های چند لایی به شرح زیر است:

تخته چند لایی نرم

تخته‌های چند لایی نرم ازجمله رایج‌ترین تخته‌های چند لایی به‌شمار ‌می‌روند. تخته‌های چند لایی نرم را از چوب درختان نرم نظیر سرو و کاج می‌سازند. این تخته‌ها برعکس نام آن‌ها، استحکام بالایی داشته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تخته‌های چند لایی را معمولاً برای کفپوش‌های خانه‌ها و روکش سقف به‌کار می‌برند.

تخته چند لایی سخت

برای تولید تخته‌های چند لایی سخت چوب درختانی همچون گردو، توس، افرا و بلوط که سختی زیادی دارند را به‌کار می‌برند. برای این‌که این تخته‌های چند لایه استحکام بالایی داشته باشند، آن را از ۳ تا ۷ لایه تولید می‌کنند. از تخته‌های چند لایی سخت برای تولید تجهیزاتی همچون مبلمان، کابینت، تجهیزات ورزشی و غیره استفاده می‌کنند.

تخته چند لایی انعطاف‌پذیر

این نوع تخته‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، انعطاف‌پذیر هستند و آن را برای محیط‌هایی که انحنا دارند به‌کار می‌برند. این تخته‌ها در کنار انعطاف‌پذری بالا، استحکام بالایی نیز دارند.

تخته‌های چند لایی ساختمانی یا قالب‌بندی

ازجمله تخته‌های چند لایه که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد، می‌توان به تخته‌های چند لایی ساختمانی اشاره کرد. این تخته‌ها را به‌عنوان بخش رویۀ سیستم‌های قالب‌بندی برای دیواری یک‌طرفه و دوطرفه به‌کار می‌برند.

تخته چند لایی هواپیماها

یکی دیگر از انواع تخته‌های چند لایی، تخته‌های چند لایی هواپیما هستند که آن را به‌عنوان محکم‌ترین تخته‌های چند لایی می‌شناسند. برای تولید این نوع تخته‌ها از چوب درختان قدرت‌مندی مانند توس و ماهون استفاده می‌کنند. این نوع چوب‌ها می‌توانند در مقابل رطوبت و گرما مقاومت بالایی از خود نشان دهند. این نوع تخته‌ها را در صنایع نظامی و هوایی نظیر ساخت جنگنده به‌کار می‌برند.

تخته چند لایی خارجی

از دیگر نمونه‌های پرکاربرد تخته‌های چند لایی می‌توان به نوع خارجی آن اشاره کرد. اگر برای محل‌های خارج از منزل به تخته چوب نیاز دارید، تخته‌های چند لایی خارجی می‌توانند بهترین گزینه باشند. برای تولید این نوع تخته‌ها چسب‌هایی قوی را به‌کار می‌برند تا این تخته‌ها در برابر عواملی همچون باران و باد مقاومت بالایی داشته باشند.
این نمونه از تخته‌های چند لایه تنوع چوبی بالایی دارند. شما می‌توانید برای خرید این نوع تخته‌ها براساس محل زندگی و شرایط آب‌وهوایی خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

تخته چند لایی داخلی

گاهی پیش می‌آید که برای بخش‌های داخلی منزل خود به تخته چوب‌هایی نیاز دارید که بتواند جلوۀ زیبایی را به فضای شما ببخشد. تخته‌های چند لایی داخلی زیبایی ظاهری خای داشته و به‌عنوان عایق صدا عمل می‌کنند. از این نوع تخته‌ها برای ساخت درب خانه، کابینت، دیوار، سقف و پله استفاده می‌کنند.

تخته چند لایی چه جنسی خوب است؟

جمع‌بندی

تخته‌های چند لایی یا پلی وود ازجمله تجهیزات کاربردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که کدام نوع و کدام جنس از تخته‌های چند لایی از سایرین بهتر است، چراکه هر یک از آن‌ها برای کاربرد خاصی تولید شده‌اند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، بنابراین برای انتخاب مناسب‌ترین تخته‌های چند لایی باید ابتدا با هر یک از آن‌ها و ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین تختۀ چند لایی را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. ما در این مطلب از مدرن چوب سعی کردیم شما را با انواع تخته چند لایی و کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم تا بتوانید خریدی آگاهانه داشته باشید.