تحریم برای صنعت کاغذ نعمت شد

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، اقبال و اتکا به محصولات داخلی را در موضوع کاغذ و مقوا زیاد کرد.

«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» امروز (شنبه) در نشستی خبری گفت: اگر برجام اجرایی شود، منفعت عمومی برای جامعه به دنبال دارد، اما اگر منجر به باز شدن درهای کشور به روی واردات شود، آسیب‌زا خواهد بود.

وی بیان‌داشت: به عنوان رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در جلسات متعدد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جلسه با مسوولان مختلف، نگرانی خود را از این مساله عنوان کردیم و خواستار اندیشیدن تمهیدات مناسب شدیم.

روغنی خاطرنشان‌کرد: اکنون ۱۲۰ کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که به‌جز تامین ماده اولیه آخال، با مشکل خاصی مواجه نیستند.

وی ادامه‌داد: درخصوص تامین و تخصیص ارز، هر چند تا چهار ماه پیش مشکلات جدی برای همه صنایع وجود داشت، اما اکنون ارزهای نیمایی و آزاد برای تامین مواد اولیه وجود دارد.

روغنی، نیاز سالیانه کشور به کاغذ بسته‌بندی را ۸۵۰ هزار تن عنوان کرد، اما گفت: سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید داریم که مازاد تولید به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی، دلیل توفیق در این زمینه را تامین فناوری‌های خوب و ماشین آلات روز جهان در کشور عنوان کرد که موجب شده کارخانه‌ای نظیر چوب و کاغذ مازندران در سال‌های گذشته به آلمان، ‌فنلاند و انگلستان صادرات داشته باشد.