بیشترین کالاهای قاچاق در استان تهران کدامند؟

سوداگری قاچاقچیان برای رسیدن به سود بیشتر و مقابله با آن در حالی ادامه دارد که بیشترین کالاهای کشف شده در حوزه قاچاق استان تهران طی سال جاری مربوط به انواع لاستیک خودرو، برنج، روغن، لوازم آرایشی و بهداشتی است.

 

قاچاقچیان می‌دانند که اگر برای ورود یا خروج کالای خود تعرفه‌ای را نپردازند از جابجایی آن کالا سود بیشتری خواهند برد و در نتیجه همین سود سرشار آنان را ترغیب می‌کند که یک کالا را به صورت قاچاق وارد کشور کنند البته در نقطه مقابل هم مسوولان به دلایل مختلف از جمله وصول حقوق گمرکی و حمایت از تولید داخلی با قاچاق مقابله می‌کنند.
ورود یا خروج کالا از مرزها در تمامی جهان مشمول قوانین و حقوق گمرکی می‌شود و حقوق گمرکی نیز بخش بزرگی از درآمد دولت‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد؛ از همین رو است که مسوولان تلاش دارند تا با نظارت حداکثری مانع از ورود و خروج کالاهای مجاز بدون تشریفات گمرکی شوند و بدین وسیله اقتصاد کلان کشور را مدیریت کنند.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم با همین رویکرد طی هفت ماهه امسال بازرسی از صنوف تولیدی و توزیعی استان تهران را نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش داده بود که خروجی آن کشف انواع لاستیک خودرو، برنج، روغن، لوازم آرایشی و بهداشتی است.
بر اساس اعلام روابط عمومی صمت استان تهران در این مدت بیش از ۴۱۶ هزار بازرسی از صنوف تولیدی و توزیعی استان تهران انجام شده و ۴۰ هزار و ۳۵۲ پرونده به ارزش ۱۷ هزار و ۹۰۴ میلیارد ریال تشکیل و برای مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
نکته جالب توجه اینکه بیشترین صنوف مورد بازرسی قرار گرفته در این مدت نیز شامل لبنیات و سوپر مارکت‌ها، واحدهای توزیع گوشت قرمز و مرغ، نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها و مراکز عرضه اقلام بهداشتی بوده است.
به گزارش ایرنا بهره‌برداری از سامانه جامع انبارها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با نظارت ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز در خرداد ۱۳۹۵ به منظور شناسنامه‌دار کردن کلیه مبادی و مقاصد حمل و محل‌های نگهداری کالا و همچنین ثبت اطلاعات ورود قبوض انبار و خروج حواله انبار آنها آغاز شد که نقش مهمی در کنترل قاچاق داشته است.
در حال حاضر حدود ۷۴۰ هزار واحد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، شناسایی و در سامانه جامع انبارها ثبت شده و همچنین حدود ۱۵ هزار مرکز نگهداری کالا اقدام به ثبت رسیده است.
به استناد ضوابط اختصاصی کالای اساسی گوشت قرمز، برنج، حبوبات، چای، تخم مرغ خوراکی، کره، روغن، شکر، لاستیک، کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، خمیر کاغذ، دانه‌های روغنی، جو، ذرت، کنجاله سویا، خوراک آماده دام، ماکیان و آبزیان، دارو و واکسن دامی، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام، سموم دفع آفات نباتی (آفتکش‌ها) و کود شیمیایی مشمول ثبت اطلاعات مکان نگهداری و ورود و خروج در سامانه جامع انبارهاست.
بسته به اینکه واحد مورد بازرسی دارای اقلام مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده یا خیر و اینکه کالاهای مشمول در سامانه جامع انبارها ثبت شده است یا خیر، بر اساس ضوابط این شیوه‌نامه توسط بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها برخورد لازم انجام می‌شود.