برخی پزشکان نسخه کاغذی می‌نویسند/ ویژگی‌های نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی ناصحی؛ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: نسخه الکترونیک در کشور از دی‌ماه سال 1400 مستقر شده است البته این بدان معنا نیست که همه پزشکان نسخه الکترونیک می‌نویسند اما درصد بسیار بالایی از پرداخت‌های ما به‌شکل الکترونیک است.

وی افزود: رونمایی از سامانه نظام ارجاع سبب می‌شود طرح دارویاری، صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج و سایر طرح‌ها را به‌خوبی اجرا کنیم، همه موارد موردنیاز در سامانه لحاظ شده است تا سرانجام HISهای بیمارستانی هم به آن اضافه و پرونده الکترونیک محقق شود.

 ویژگی‌های نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده

در ادامه سعید کریمی؛ معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: رویکرد اصلی وزارت بهداشت در دولت سیزدهم تعالی نظام سلامت است و برای دستیابی به این هدف یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها پزشکی خانواده، نظام ارجاع و توسعه شبکه است.

وی با بیان اینکه برقرار شدن پزشکی خانواده نظام ارجاع از الزامات قانونی است، افزود: یکی از مهم‌ترین الزامات، بحث ارجاع است. ما در کشور سه سطح بهداشتی ـ درمانی داریم که سطح اول خانه‌های بهداشت و پزشکان عمومی و خانواده هستند.

وی ادامه داد: از دی ماه 1401 در شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها سطح یک خدمت تا حد زیادی تکمیل شده است و موضوع پراهمیت کنونی، الکترونیک شدن نظام ارجاع است. کار مهم دیگر تشویق بیمار و سوق دادن او بدون اجبار به این مسیر است، برای این کار نیاز به مشوق‌هایی برای بیمار و بعد پزشک داریم که برای آن برنامه‌ریزی شده است. کاهش فرانشیز و رایگان شدن بستری اقدام تشویقی این طرح است که به‌صورت آزمایشی در سه استان اجرا شد و بعد از رونمایی از سامانه در سایر استان‌هایی که آمادگی داشته باشند؛ اجرایی خواهد شد و برمبنای آن، برای بیمارانی که از مسیر ارجاع به سطح بالاتر برسند و نیاز به خدمات ضروری داشته باشند فرانشیز را کاهش می‌دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ویژگی‌های سامانه نظام ارجاع، تأکید کرد: بخش خصوصی هم می‌تواند از این سامانه استفاده کند و نمی‌خواهیم نظام ارجاع را فقط به بخش دولتی محدود کنیم و حتی برای بخش خصوصی هم مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است بنابراین پزشکان طرف قرارداد با بیمه‌ها هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. سامانه یکپارچه است و کل نظام سلامت به آن وارد خواهند شد. وقتی بیمار در سطح یک ویزیت شد تشخیص پزشک سطح یک و داروهایی که نوشته است ثبت می‌شود و این موارد برای پزشک سطح دو قابل مشاهده است؛ پزشک متخصص در سطح دوم می‌تواند تشخیص و نسخه مدنظر خود را هم اضافه کند و در صورتی که لازم باشد بیمار به سطح سه هم ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: به‌محض نسخه‌نویسی، این نسخه به داروخانه ارجاع می‌شود تا نسخه‌پیچی انجام شود؛ بنابراین عملاً می‌توان با این سامانه مرحله مهمی از پرونده الکترونیک را هم طی کرد.