احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی بر اثر سرما

سازمان هواشناسی کشور نسبت به خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی براثر بارش شدید برف و باران در ۹ استان هشدار داد.

به گزارش بازار، سازمان هواشناسی کشور نسبت به خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی براثر بارش شدید برف و باران در ۹ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به فعالیت سامانه با بارش شدید باران در مناطق جنوبی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و احتمال تگرگ و در مناطق سردسیر بارش برف هشدار داد.

این وضعیت از اوایل وقت چهارشنبه (۱۴ دی‌ماه) تا اواخر وقت پنج‌شنبه (۱۵ دی‌ماه) در ایلام، لرستان، خوزستان، نیمه شمالی بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمانشاه و نیمه غربی اصفهان انتظار می‌رود.

براثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف به‌ویژه صیفی جات، حفاظت از مزارع و باغات در برابر تگرگ، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام بارش جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و تغذیه کمکی کلونی‌ها، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش و عدم تردد ماشین آلات کشاورزی روی مزارع را لازم می‌داند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.