آیا مواد شوینده خانگی می توانند ویروس کرونا را از بین ببرند؟  

زیست آنلاین: گفته می شود مواد ضد عفونی کننده خانگی به طور گسترده ای توانایی از بین بردن 99.9٪ از باکتری ها و ویروس ها را دارند. این ادعا درست در برچسب های آنها نوشته شده است.اما آیا ویروس کرونای انسانی نیز شامل آن 99.9٪ می شود؟

به گزارش زیست آنلاین، برروی برچسب های این محصولات نوشته شده که  می توانند باکتری ها و ویروس های آنفولانزا و سالمونلا را از روی  سطوح از بین بره و ضد عفونی نمایند. به همین دلیل این سؤال آشکارا به ذهن خطور می نماید: آیا این محصولات برای ویروس جدیدی که در سراسر جهان پخش شده نیز کابرد دارد؟
پاسخ ، به این سوال خیلی پیچیده است.
آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا برخی راهنمایی ها دارد: تصور می شود ضد عفونی کننده ها در برابر ویروس کورونای  جدید موثر هستند. اما تا زمانی که آزمایش ها این موضوع را تأیید نکنند ، توانایی آن در کشتن ویروس کرونا از نظر علمی اثبات نشده است.

در حالی که خطر ابتلا به بیماری کورونا ی جدید در ایالات متحده تا حد زیادی به دلیل تلاشهای مهارکننده در کنترل آن  موفقیت آمیز بوده است ، یک مقام رسمی کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا هشدار داد که این آژانس انتظار دارد شاهد انتشار ویروس در جامعه آمریکا باشد.

مدیر مرکز پیشگیری از ایمنی و تنفسی CDC گفت: “این مسئله چندان جای سوال ندارد که آیا این اتفاق دیگر رخ خواهد داد یا خیر؟ ، بلکه بیشتر این سؤال مطرح است که این اتفاق دقیقاً چه زمانی رخ می دهد و چه تعداد از مردم در این کشور دچار بیماری شدید خواهند شد.”
ویروس کرونا ، همانطور که از نام آن پیداست ، جدید است

ذکر کلمات “کرونای انسانی” در برچسب پشت مواد شوینده ای مانند لیزول و دستمال مرطوب Clorox باعث تعجب مردم شده است – اگر این ویروس جدید است پس چرا نام آن روی برچسب مواد شوینده ذکر شده است؟
بدون شک ، بله. کرونا ویروس جدیدی است و  شیوع آن از ابتدای سال 2020 آغاز شده است.

دستمال مرطوب لیسول – سرد است و هنگام پاک کردن میز سطح آن را به طور بالقوه در برابر ویروس محافظت می کند.
اما کرونا ویروس های  انسان به طور کلی چیز جدیدی نیسند.
طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، آنها ابتدا در دهه 1960 شناسایی شدند و هفت نوع کلی از آنها وجود دارد.
این نوع coronavirus جدید ترین نوع شناخته شده آن است – از این رو کلمه “جدید” به نام آن اضافه شده واز آن به نام COVID-19  نام برده می شود و هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی وجود ندارد که به طور خاص آن را مورد هدف قرار دهد.

ضد عفونی کننده های خانگی ممکن است در مقابل این ویروس مؤثر باشد

دکتر آمش آدالجا ، دانشمند ارشد در مرکز امنیت درمانی جان هاپکینز می گوید: محصولات شوینده و ضد عفونی کننده ای که در محافظت در برابر سایر ویروس های انسانی اثبات شده اند ، موثر هستند.

عادلیا گفت ، كرونا ویروس ها کنترل شده  هستند.
وی گفت: “ما می دانیم که ویروس های دیگری نیز وجود دارند که هنوز کنترل چندانی بر آنها نیست و این ویروس ها در محیط بسیار سخت تر هستند.”
بر اساس نظر آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA ، برچسب های روی ظروف پاک کننده های برند لیسول از ویروس انسانی به عنوان یکی از مواردی که موثر بوده و ضد عفونی کننده است یاد می کند. از آنجایی که لیسول ، و Clorox و سایر ضد عفونی کننده ها ویروس کرونای انسانی را نیز می کشند ، استفاده کنندگان می توانند با اطمینان از دستمال مرطوب و اسپری ها برای ضدعفونی سطوح در مناطقی که مشکوک به ویروس جدید است استفاده کنند.

EPA در بیانیه ای اظهار داشته است كه شركتها ی تولید کننده مواد شوینده می توانند در مورد از بین بردن ویروس ها، درخواست خود  را ارائه كنند. آژانس آنها را بررسی کرده و تعیین می کند که آیا شرکت می تواند آن ادعا را انجام دهد یا خیر؟ و پس از تایید ، شرکت می تواند اطلاعات مربوط را روی برچسب محصولات درج نماید در همین رابطه تا کنون چندین محصول لیسول تأیید شده است که اثربخشی لازم در مقابل ویروس کرونای جدید را دارد.

اما در درجه اول ویروس کرونای جدید در حال پخش بین مردم است

آنچه تا کنون می دانیم اینست  که ویروس جدید کرونا در درجه اول از طریق عطسه، سرفه، تماس و دست دادن و قطرات تنفسی توسط مردم گسترش می یابد
اگرچه این امکان وجود دارد که افرادی که سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس را لمس می کنند و سپس دهان یا چشم هایشان را لمس می کنند ، آلوده شوند ، ممکن است این اصلی ترین شیوه انتشار ویروس نباشد.

بنابراین دستمال های ضد عفونی کننده می توانند مانع از انتشار این ویروس باشند. به علاوه ، Lysol و Clorox ضد عفونی کننده هایی هستند که برای سطوح در منازل طراحی شده اند ، نه برای اعضا بدن. و حتی ضد عفونی کننده های دستی نیز در برابر تمام میکروب ها محافظت کاملی ندارند.

ساسكیا پوپسكو ، اپیدمیولوژیك ارشد پیشگیری از عفونت و مشاور Clorox ، گفت كه شهروندان نباید در مورد بیماری ناشی از  ویروس كرونای جدید وحشت كنند.اما اگر نگران هستند توصیه می شود همان روشی را که تا کنون برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی بکار می بردید استفاده نمایید: دست های خود را با آب و صابون تمیز کنید ، فضاهای کاری مشترک را با دستمال مرطوب ها پاک کنید. و در هنگام سرفه ها و عطسه ها دهان خود بپوشانید.
همه موارد پیشگیرانه اساسی موثر هستند ، خواه یک ویروس جدید آنفولانزا باشد یا آنفلوانزای معمولی.

منبع:cnn