آیا تلاش های سازمان محیط زیست برای اجرای استانداردهای یورو ۵ خودرو اجرایی شد

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی از تلاش های سازمان محیط زیست برای اجرای استانداردهای یورو۵ خودرو در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش زیست آنلاین، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی از تلاش های سازمان محیط زیست برای اجرای استانداردهای یورو۵ خودرو در سال ۹۹ خبر داد.

بهزاد اشجعی ضمن اعلام اینکه سازمان محیط زیست به منظور اجرای استانداردهای یورو ۵ در صنعت خودروسازی تلاش های لازم را کرده است، اظهار داشت: برنامه ریزی تولید خودروهای یورو ۵ و توسعه آن به عهده خودروسازان و وزارت صمت است و سازمان محیط زیست تنها وظیفه نظارت بر این امر را به عهده دارد.

وی درباره همکاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به منظور ایجاد شبکه سوخت رسانی خودروهای یورو ۵ و تأثیر آن بر کاهش میزان آلایندگی خودروها گفت: به لحاظ کیفیت، سوخت خودروها نسبت به سال ۹۳ و قبل از آن ارتقا داشته و میزان ناخالصی های آن کاهش یافته است.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی در ادامه تصریح کرد: امروزه معیار کیفیت بنزین میزان گوگرد آن است. خودروهای یورو ۴ و ۵ از مقدار کمی گوگرد برخوردارند و بنزینی که در کشور توزیع می شود ۹۰ درصد استانداردهای یورو ۵ را دارا است.

بهزاد اشجعی در رابطه با اجرای استانداردهای یورو ۵ بر خودروهای داخلی خاطر نشان کرد: بسیاری از خودروسازان مانند شرکت سایپا خودروهای خود را به سطح یورو ۵ ارتقا داده اند و شرکتهای دیگر هنوز به طور کامل به این هدف دست نیافته اند که از ابتدای سال ۹۸ این فرصت به این خودروسازان داده شده بود که مقدمه ارتقای خودروها به استاندارد یورو ۵ را انجام دهند اما به دلایلی موفق به انجام این امر نشده اند.

وی در رابطه با اجرای استانداردهای یورو ۵ در سال ۹۹ افزود: سازمان محیط زیست پیش از این به پلیس راهور اعلام کرده بود که از شماره گزاری خودروهای یورو ۴ جلوگیری کنند اما در سال ۹۹ این امر به صورت سخت گیرانه تری اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرخودرو، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی با انتقاد از برخی کارشناسان حوزه خودرو که معتقدند اجرای استانداردهای یورو ۵ افزایش قیمت خودرو و هزینه های جانبی آن را به دنبال خواهد داشت، تأکید کرد: استاندارد یورو ۵ دارای مزایای بسیاری از جمله کاهش آلاینده ها است و به همین دلیل سازمان محیط زیست برای اجرای آن تلاش می کند و افزایش قیمت خودرو هزینه های جانبی آن نیز به سطح یورو ۵ آن مربوط نمی شود و ممکن است به کیفیت سوخت خودرو مربوط شود. اما همچنان این کارشناسان می توانند نظرات خود به لحاظ فنی به سازمان محیط زیست ارائه دهند و ما آن را بررسی خواهیم کرد.