آلودگی هوا سه سال از طول عمر انسان را کوتاه می کند

زیست آنلاین: نتایج یک تحقیق بین المللی  نشان می دهد که کاهش طول عمر ناشی از آلودگی هوا بطور میانگین بیشتر از استعمال دخانیات است.

به گزارش زیست آنلاین،محققان دریافته اند که به دلیل آلودگی هوا امید به زندگی تقریباً سه سال کاهش یافته است.این مطالعه نشان می دهد که در صورت کاهش انتشار سوخت های فسیلی تا حد صفر، امید به زندگی یک سال افزایش خواهد داشت و در صورت حذف انتشار ذرات ناشی از آتش سوزی های طبیعی یا گرد و غبار ناشی از باد میانگین امید به زندگی در سطح جهانی می تواند بیش از 20 ماه افزایش یابد. بنابر این، آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی به خودی خود به عنوان یک عامل مهم در بهداشت جهانی شناخته می شود.

پروفسور جوز لیولد از اعضا تیم تحقیقات می گوید : ” باید بگویم از دست دادن امید به زندگی در اثر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایر عوامل خطرآفرین و حتی بالاتر از استعمال سیگار است و این برای ما کاملاً غیر منتظره بود.”

بر اساس تجربیات قبلی، این مطالعه تأثیر ریز ذرات معروف به PM2.5 و همچنین  تأثیر ازن بر روی بدن و میزان قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها را ترسیم می کند. و آمار و ارقام ارائه شده از جمله جمعیت و مرگ و میر مربوط به  سال 2015 می باشد.

پس از حمع آوری داده ها، تیم میزان مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا را در بیماریهای غیر واگیر، فشار خون بالا و دیابت تقسیم بندی کرده است.

در بین کشورهای مختلف جهان، آلودگی هوا به طور متوسط 2.9 سال امید به زندگی را می کاهد و این رقم بزرگتر از میزان مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات است

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در سطح جهانی میزان کاهش عمر ناشی از مصرف دخانیات2.2 سال، خشونت های بین افراد 0.3 سال، ایدز 0.7 سال و بیماری هایی که توسط انگل ها گسترش یافته است 6/0 سال می باشد.

نکته جالب توجه در نتایج بدست آمده این است که: در صورت کاهش آلودگی هوا و به تبع آن قطع ذرات معلق در هوا، هر سال بیش از 5.5 میلیون مرگ زودرس در سطح جهان قابل پیشگیری است.

با این وجود ، بین مناطق و کشورها تفاوت هایی وجود دارد بطوریکه کاهش این آلودگی از مرگ 2.4 میلیون نفر در سال در شرق آسیا پیشگیری نموده و در مقابل  3.9 سال امید به زندگی را افزایش می دهد. درحالیکه این مقادیر در آفریقا معادل کاهش 230،000 مرگ در سال و افزایش  8 ماه به امید به زندگی بوده و ارقام در استرالیا حتی کوچکتر خواهد بود.

تعداد کشته شدگان ناشی از آلودگی هوا به طور کلی با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد. البته در برخی مناطق از جمله آفریقا و جنوب آسیا نیز تعداد بسیار زیادی از مرگ ها در بین کودکان مشاهده شده است.

بیماری های قلبی بیشترین تعداد مرگ تقریباً 2.8 میلیون در سال را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است . در مقابل ، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه ، بیماری انسداد مزمن ریه و عفونتهای تنفسی تحتانی روی هم ، در حدود 2.6 میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا را تشکیل شده است.

اقداماتی همچون برنامه ریزی و مدیریت شهری، استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی، مراقبت های بهداشتی می تواند امید به زندگی را بهبود ببخشد.