آلودگی رواناب جاده ها به رودخانه های لندن آسیب می رساند

زیست آنلاین: صادق خان، شهردار لندن خواستار اقدام دولت برای حفاظت از آبراه های پایتخت شد.

به گزارش زیست آنلاین، شهردار لندن، پس از یک مطالعه که تأثیرات سمی ناشی از رانندگی در مناطق پر ازدحام پایتخت بر آب را نشان داد، از دولت خواسته است تا بودجه بیشتری برای پاکسازی آلودگی های رودخانه های لندن تامین کند.

رودخانه برنت در غرب لندن و رودخانه لی در شرق، به ترتیب در 18 مایلی و 42 مایلی، بیشترین آسیب را از آلودگی جاده ها دیده اند.

نگرانی از آلودگی بر هوای سمی و آلودگی هوا متمرکز شده است که هر ساله جان ده ها هزار نفر را می گیرد یا زندگی آنها را کوتاه می کند، اما آلودگی جاده ها نیز به منابع آب آسیب می رساند.

آلودگی رواناب جاده ها در رودخانه ها و کانال ها از ریختن روغن، گازوئیل و بنزین، ذرات لاستیک و سیستم ترمز ناشی می شود که پس از باقی ماندن بر روی جاده از طریق باران از جاده ها شسته شده و به داخل آبراه ها می ریزند.

آلودگی رواناب جاده ها یکی از بزرگترین منابع آسیب به ده ها آبراه لندن است که از این میان تنها یکی، بازوی کارشالتون، منبع رودخانه وندل، طبق معیارهای اتحادیه اروپا به عنوان وضعیت “خوب” طبقه بندی شده است.

صدها آلاینده، از جمله فلزات سنگین در رواناب جاده ها یافت می شوند و می توانند ماهی ها یا سایر آبزیان را بکشند و باعث صدمه طولانی مدت در رودخانه ها و از نظر بالقوه برای سلامتی انسان شوند، زیرا می توانند بر منابع آب آشامیدنی تأثیر بگذارند.

یکی از مشکلات پیشگیری از آلودگی رواناب جاده ها این است که منابع آلودگی زیر نظر آژانس ها و ادارات مختلف دولتی نظیر آژانس محیط زیست، آژانس بزرگراه ها، اداره محیط زیست، غذا و امور روستایی (دفرا) و اداره حمل و نقل و ادارات محلی قرار دارد. بیشتر این دستگاه ها در دهه گذشته با کاهش شدید بودجه روبرو شده اند.

شهردار لندن می گوید: “دولت باید برای فراهم کردن بودجه مناسب برای اقدامات لازم جهت حفاظت صحیح از رودخانه ها، قدم مناسبی بردارد.”

منبع: theguardian