آشفته‌بازار کاغذ و سود چند ده میلیاردی برخی تجار

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با انتقاد از عملکرد برخی تجار گفت:‌ برخی با گران شدن کاغذ در خارج از ایران،‌ جنس‌های موجود را گران کرده سود چند ده میلیاردی به جیب زدند.

احمد شریفان رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به وضعیت بازار کاغذ گفت:‌ کاغذ تحریر امروز در بازار بندی یک میلیون و 250 تا یک میلیون و 300 هزار تومان است و هنوز ثبات به بازار برنگشته است.

وی با بیان اینکه “خرید و فروش در بازار انجام نمی‌شود و بازار راکدی را تجربه می‌کنیم‌”، از قصاص قبل از جنایت برخی تجار خبر داد و گفت‌: متأسفانه در کشور ما باب شده است که به‌محض گران شدن کالای وارداتی در خارج،‌ جنس موجود داخلی نیز توسط تجار گران می‌شود، در بازار کاغذ نیز همین اتفاق افتاده است.

شریفان با اشاره به سودجویی برخی تجار گفت: برخی تجار کاغذهای موجود را به‌قیمت تمام‌شده روز قیمت‌گذاری می‌کنند و در نتیجه بازار کاغذ از بندی 810 هزار تومان به بندی یک میلیون و 300 هزار تومان در عرض چند ماه رسید.

وی ادامه داد: در این میان فروشندگان چندان مقصر نیستند،‌ تاجری که 500 هزار بند در انبارش داشت،‌ جنس را گران کرد و یک‌شبه سود چند ده میلیاردی برد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا ورود تعزیرات به بازار را نادرست دانست و گفت:‌ ورود تعزیرات به بازار چالشی است،‌ تعزیرات نباید تنها به توقیف فکر کند‌، باید به فکر ساماندهی بازار نیز بیندیشد. توقیف کالا و عدم ورود آن به بازار مشکلی را حل نمی‌کند.

وی در عین حال از ورود کاغذ تولید داخل به بازار خبر داد و گفت:‌ برخی تجار رول‌های تحریر کاغذ مازندران را نیز برای فروش عرضه کرده‌اند که البته حجم بسیار ناچیزی است،‌ اما کیفیت کاغذ نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و نشان می‌دهد که با فناوری نسبتاً به‌روزی نسبت به تولید اقدام کرده‌اند.

تسنیم