تولید 20 تن گوجه فرنگی در روز با استفاده از گرمای تجدیدپذیر

زیست آنلاین: مردم انگلیس به زودی گوجه فرنگی هایی در سفره غذایی خود خواهند داشت که از تصفیه خانه آب برای رشد آن ها استفاده شده است.

به گزارش زیست آنلاین، یکی از بزرگترین صندوق های انرژی پاک در انگلیس، از برنامه های خود برای سرمایه گذاری 120 میلیون پوندی در دو گلخانه کم کربن در “نورفلک” و “سوفولک” در شرق انگلیس رونمایی کرد. این گلخانه ها قادر خواهند بود 10 درصد گوجه فرنگی انگلستان را تامین کنند.

مساحت هر کدام از این دو گلخانه یک و نیم برابر ورزشگاه O2 لندن است که قادر خواهند بود با استفاده از گرمای تاسیسات تصفیه خانه آب Anglian روزانه 20 تن گوجه فرنگی تولید کنند.

ارتفاع 7 متری سازه شیشه ای این گلخانه ها اجازه می دهد که محصول به صورت عمودی رشد کند. آنها بجای استفاده از خاک، از محلول های آب غنی شده از مواد مغذی استفاده کرده و محصولات به صورت هیدروپونیک رشد می کنند.

این طرح به پمپ های حرارتی بزرگی نیاز دارد تا حرارت آب گرم را قبل از خنک شدن آب بوسیله رودخانه، به گلخانه ها منتقل کرده و باعث افزایش سرعت رشد محصول شود. کربن مورد نیاز برای رشد گیاهان نیز از کربن تولید شده توسط یک نیروگاه تولید برق در محل تامین خواهد شد.

Greencoat Capital، صندوق حامی برنامه های با ایده های نو، تخمین می زند ردپای کربن تولید سبزیجات در این گلخانه ها حدود یک چهارم گلخانه های معمولی خواهد بود. با راه اندازی این دو گلخانه، 360 شغل دائمی در منطقه ایجاد خواهد شد که در فصول برداشت تا 460 شغل قابل افزایش است.

ساخت این گلخانه ها بزودی آغاز خواهد شد و در پاییز 2020، اولین محصولات آن کشت می شوند.

“جیمز سامورث” یکی از اعضای این صندوق می گوید: ” این صندوق به یک فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری در زمینه گرمای تجدیدپذیر دست پیدا کرده است که می تواند به هدف این کشور برای دستیابی به یک اقتصاد بدون کربن در سال 2050 کمک کند.

ایده احداث این گلخانه ها توسط یک فرد انگلیسی به منظور کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بخش کشاورزی، که به عنوان یکی از سخت ترین بخش ها برای اصلاح انتشار این گازها شناخته می شود، مطرح شد. لازم به ذکر است که ایده هایی دیگری نیز در حال برنامه ریزی برای به تحقق پیوستن در جهت استفاده از گرمای تجدیدپذیر نیروگاه ها، کارخانجات یا منابع زمین گرمایی زیر زمین برای عدم انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

منبع : theguardian