۹ ماه از سال گذشت، اما هنوز از تخصیص ارز کاغذ در سال ۹۹ خبری نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حدود سه ماه مانده به پایان سال ۹۹ اما هنوز از تخصیص ارز برای کاغذ در سال جاری خبری نیست.

بر اساس این گزارش، نه تنها در سال ۹۹ ارز به کاغذ اختصاص نیافته، بلکه آنچه از کاغذ اکنون در بازار موجود بوده و عرضه می‌شود، تماما برای سال ۹۸ است و این دغدغه وجود دارد که تخصیص نیافتن کاغذ، هم آن را کمیاب و هم گران‌تر کند.

نکته‌ای که از سوی بسیاری از ناشران و افرادی که دستی در این صنف دارند، مطرح می‌شود، ورود و توجه دولت است. اینکه اختصاص ارز در سال ۹۹ باید باز هم مورد توجه باشد و ارز به آن اختصاص یابد. ارزهای موجود و کاغذ دولتی همه برای سال گذشته هستند، ولی این دغدغه وجود دارد که با افزایش ارز نیمایی و التهاب کنونی، دولت قرار است چه تدبیری داشته باشد؟ موضوع مهم‌تر اینکه اگر ارز دولتی مانند ۹ ماه گذشته تخصیص نیابد، آیا ناشران باید از بازار آزاد کاغذشان را تامین کنند؟ در این صورت بازار کتاب چه ضربه‌ای خواهد دید؟

نکته اینجاست که وزارت ارشاد اعلام کرده است کاغذهای مرحله قبل که ناشران درخواست داده بودند، اکنون در حال توزیع است و برای مرحله جدید توزیع کاغذ نیز امیدواریم با اقداماتی که انجام داده‌ایم، به‌زودی موفق شویم.

این وزارتخانه اعلام کرده پالس‌های مثبتی وجود دارد که منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی دولتی‌ها هستیم، اما ماه‌های منتهی به سال فرا رسید و ارز سال جاری برای کاغذ نرسید. حالا باز هم باید منتظر پالس بود یا به جد باید برای ناشران و اهالی نشر فکری کرد؟

در این مقطع کنونی وزارت ارشاد باید تمام همت خود را برای سال آتی به میدان آورد تا نه تنها شاهد چالش مجدد در میان اهالی نشر نباشیم، بلکه با تزریق به موقع شاهد سیر نزولی کاغذ در بازار هم باشیم.

پیش از این خبرگزاری فارس جدولی از آنچه از کاغذ در سال‌جاری و تا پایان سال موجود است، منتشر کرده بود که در ادامه می‌بینید: